0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

سایز لاستیک

زمان مورد نیاز برای مطالعه 17 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/02/24
نظرات وبلاگ 0

از آنجایی که امروزه لاستیک و تایر انواع خودروها در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود، بسیار مهم است که شما چه لاستیکی با چه سایزی را انتخاب می‌کنید. باید بدانید که رینگ خودروها سایز یکسانی ندارند و متناسب با نوع خودرو، سایز آن‌ها تغییر می‌کند. در واقع گام ابتدایی برای این که یک لاستیک خوب برای خودروی خود بخرید را بخرید، این است که سایز این لاستیک را محاسبه کنید.

 ما در رابستون برای این که به مشتریان همان چیزی را که مد نظرشان هست را بفروشیم، در صدد بر آمده‌ایم که مشتری را در انتخاب سایز لاستیک راهنمایی کنیم. شما می‌توانید با تماس گرفتن با مشاوران رابستون، هر آنچه که در مورد سایز لاستیک قرار است بدانید را بفهمید.

 

سایز لاستیک چیست؟

سایز لاستیک خودرو یک عدد دو یا سه رقمی است که اکثر اوقات در دفترچه‌های راهنمای خودرو ذکر می‌شود و توجه به ان برای خرید لاستیک یا رینگ ماشین بسیار مهم است.

اهمیت شناخت سایز لاستیک

لاستیک‌هایی که در هر خودرویی تعبیه می‌شوند، تنها قطعه‌ای هستند که به خودرو امکان این را می‌دهند که بتواند بر روی جاده حرکت کند. همان طور که گفتیم، رینگ هر خودرویی با خودروی دیگر از نظر سایز متفاوت است. حال تصور کنید که شما لاستیکی را می‌خرید که هیچ سازگاری با رینگ خودرویتان ندارد. یعنی یا بسیار بزرگتر از رینگ است و یا بسیار کوچکتر از آن. در این شرایط چه می‌کنید؟

شناخت سایز لاستیک خودرو اهمیت خود را در اینجا به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود که شما همان لاستیکی را بخرید که مناسب خودرویتان است. در این صورت که لاستیک روی خودرو لق نمی‌زند و کاملا با رینگ چفت می‌شود. حال می‌توانید یک رانندگی عالی را تجربه کنید!

چگونه سایز لاستیک ماشین را بفهمیم؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چگونه سایز لاستیک را بفهمیم و یا چگونه تشخیص دهیم که آیا این لاستیک متناسب با خودروی ما هست یا خیر؟

اگر با لاستیک‌ها سر و کار داشته باشید، می‌دانید که یک سری اعداد در سطح هر لاستیکی حک شده‌اند که نشان دهنده‌ی سایز، میزان مقاومت و میزان ماندگاری لاستیک هستند. اولین عدد از سمت چپ که از ۱۶۵ شروع می‌شود و تا ۴۰۰ ادامه دارد، همان سایز لاستیک را نشان می‌دهد. حال یک حرف لاتین را هم در کنار اولین عدد سمت  مشاهده می‌کنید. این حرف‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. اگر حرفی که در کنار عدد سایز لاستیک قرار گرفته است p باشد، باید بدانید که این لاستیک مناسب خودروهای سواری است. اگر این حرف t باشد، شما نمی‌توانید از لاستیک مورد نظر در تمامی فصول سال استفاده کنید چرا که تنها کاربرد این لاستیک در استفاده‌ی موقت است.

دو حرف دیگر نیز در کنار این سایزها قرار می‌گیرند که st,lt هستند. این دو حرف نیز مشخص کننده‌ی این هستند که لاستیکی که پیش روی شما قرار دارد، برای خودروهای سواری مناسب نیست و در خودروهای سنگین و کامیون‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

البته یک نکته‌ی مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که لاستیک‌های سواری نیز خود سایزهای گوناگونی دارند که هر کدام برای یک نوع از خودروها مناسب هستند. برای مثال، سایز ۱۶۵ فقط برای پراید استفاده می‌شود و خودروهای شاسی بلند هم باید از سایز ۲۵۵ استفاده کنند.

مقالات مرتبط(بیشتر بخوانید): بالانس لاستیک چیست؟(کلیک کنید)

اندازه لاستیک بر چه مواردی اثر گذار است؟

  • سرعت خودرو:

این که شما چه لاستیکی با چه سایزی را انتخاب می‌کنید، بر روی سرعت خودرو نیز بسیار اهمیت دارد چرا که لاستیک به طور مستقیم با زمین در ارتباط است و به هر میزان که سایز بیشتری داشته باشد، به همان میزان نیز می‌تواند سرعت خودرو را افزایش دهد. این امر با توجه به قوانین ریاضی به راحتی اثبات می‌شود.

  • بازدهی بهتر

زمانی که شما لاستیکی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد و با خودروی شما چفت شود، به خوبی متوجه بازدهی بیشتر خودروی خود خواهید شد. حال خوب است بدانید که اگر این سایز افزایش پیدا کند، میزان سطح برخورد لاستیک با زمین نیز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، بازدهی بیشتر و بهتری از خودرو را می‌بینیم.

  • زیبایی خودرو

گاهی اوقات خودرو بازان جوان به دنبال این هستند که زیبایی خودروی خود را افزایش دهند. به همین دلیل است که در انتخاب سایز لاستیک دقت زیادی را به خرج می‌دهند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سایز لاستیک می‌تواند ظاهر خودروی شما را بهبود دهد به خصوص اگر این سایز، بالاتر از عدد ۲۰۰ باشد. البته باید دقت کنید که یک لاستیک‌ مناسب با خودروی خود را انتخاب کنید تا به قیمت افزایش زیبایی خودرو، عملکرد آن را دچار اختلال نکنید.

شما می‌توانید همین حالا لاستیک‌های مورد نظر خود را با سایزی که در نظر دارید، از ما (رابستون) که چندین سال است در این زمینه تخصص داریم، خریداری کنید. اگر مشکلی هم در انتخاب سایز لاستیک خودروی خود دارید، می‌توانید با تماس گرفتن با مشاوران ما، این مشکل را برطرف کنید.

  • فرمان پذیری

فرمان پذیری نیز یکی دیگر از نتایجی است اندازه‌ی لاستیک خودرو می‌تواند آن را بهبود بخشیده و یا ان را دچار اختلال کند. همه‌ی رانندگان دوست دارند که هنگام راندن اتومبیل، تسلط زیادی بر روی فرمان خود داشته باشند اما انتخاب نادرست سایز لاستیک، گاهی اوقات می‌تواند این تسلط را کاهش دهد و منجر به بروز اتفاقات ناگوار شود. از این رو نباید از اهمیت این اندازه در فرمان پذیری خودرو چشم پوشی کنید.

تاثیر سایز لاستیک بر فرمان پذیری خودرو

  • گذر بهتر از موانع

لاستیک‌هایی که دارای سایز بیشتری هستند، خودروی شما را از حالت معمولی بالاتر می‌برند و سبب می‌شوند که دید راننده در جاده به خصوص در جاده‌های تاریک افزایش پیدا کند. حال زمانی که راننده در مسیر به مانعی بر بخورد، با دیدی که دارد سریع مانع را تشخیص داده و خودرو را متوقف می‌کند. همچنین در مواقعی که شما به دست اندازهای خطرناک برسید، این دید گسترده‌ای که دارید می‌تواند باعث شود که شما سریع‌تر سرعت خودرو را کاهش دهید و از دست انداز رد شوید. با این کار هزینه‌های استهلاک خودروی شما نیز تا حد زیادی پایین می‌آید.

  • اندازه کیلومتر ماشین

این که شما چه لاستیکی را با چه سایزی انتخاب می‌کنید، می‌تواند بر نمایشگر کیلومتر خودروی شما نیز تاثیر زیادی بگذارد. سنسورهای کیلومتر شمار خودرو می‌توانند سرعت و مسافت خودرو را بر اساس اندازه‌ی تایر مشخص کنند و آن را به خوبی با تایر  خودروی شما تنظیم کنند. علاوه بر این، باید بدانید که این تغییر اندازه می‌تواند عملکرد دنده را نیز بهبود دهد و به شما در رانندگی کردن کمک کند.

معایب تغییر اندازه لاستیک

  • هنگامی که شما از یک لاستیک با سایز نامناسب استفاده کنید، ممکن است احساس کنید که خودروی شما به این طرف و آن طرف می‌رود و یا قدرت کافی در راه رفتن به صورت مستقیم را ندارد. همچنین تسلط شما بر روی ترمز نیز کاهش می‌یابد و خودرو نمی‌تواند به راحتی هنگام برخورد با موانع خود را کنترل کند.
  • زمانی که شما لاستیک‌هایی با سایز کم را خریداری کرده و آن را بر روی خودروی خود نصب کنید، فرمان محکم‌تری خواهید داشت و تسلط  شما بر روی ترمز خودرو نیز افزایش می‌یابد اما به دلیل این که این لاستیک‌ها سطح تماس کمی با زمین دارند، می‌توانند مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورند.
  • استفاده از لاستیک‌هایی که استاندارد کافی را ندارند، می‌تواند باعث شود که  امنیت شما در رانندگی کاهش پیدا کند و خطرات ناگواری هم جان و هم مال شما را تهدید نماید.

شناخت مشخصات روی لاستیک

به گزارش رابستون، بر هر لاستیکی اعداد و کدهایی درج شده‌اند که در حقیقت به عنوان شناسنامه‌ی خودرو لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مشخصات عبارتند از:

  • اندازه ی لاستیک:

 ما در مطالب فوق در مورد اندازه‌ی لاستیک خودرو برایتان توضیح دادیم و گفتیم که  این اندازه با استفاده از اعداد و‌ حروف لاتین بر روی  بدنه‌ی لاستیک حک می‌شوند. حال باید بدانید که به هر میزان که اندازه‌ی لاستیک افزایش پیدا کند، میزان پهنای آن نیز افزایش می‌یابد و برعکس. به هر میزان که این اعداد کاهش یابند، اندازه‌ی پهنای لاستیک شما نیز کاهش پیدا می‌کند. امروزه توصیه می‌شود برای خودروهای مدل بالا از لاستیک‌هایی که پهنای زیادی دارند استفاده کنید چرا که این لاستیک‌ها با موتور قدرتمند این خودروها هماهنگ هستند و به راحتی می‌توانند قدرت حرکت این خودروها را افزایش دهند.

  • حداکثر سرعت قابل تحمل:

اگر به بدنه‌ی لاستیک‌ خودرویتان دقت کنید، حروفی مثل z یا a را می‌بینید. اولین سوالی که برای راننده پیش می‌آید این است که این حروف برای چه بر روی بدنه‌ی لاستیک حک شده‌اند؟

یکی از مشخصات مهم‌ترین هر لاستیکی که خوب یا بد بودن آن را نشان می‌دهد، حداکثر سرعتی است که لاستیک می‌تواند تحمل کند. اگر این نماد درج شده بر روی شما از نوع z  باشد، بدین معناست که لاستیک می‌تواند تا سرعت ۲۲۰ تا را نیز تحمل کند. بنابراین دقت داشته باشید که لاستیکی که حرف z را در بدنه‌ی خود جای داده است، یک لاستیک مطلوب به شمار می‌آید.

  • حداکثر وزن و فشار قابل تحمل برای لاستیک:

یکی دیگر از مشخصات لاستیک که با استفاده از اعداد و حروف لاتین به مشتریان نمایش داده می‌شوند، میزان فشار بار آن است. شما با توجه کردن به علامت‌های لاتین حداکثر فشار، می‌توانید متوجه شوید که تا چه حدی اعمال فشار بر روی لاستیک نرمال است و از چه حدی که بگذرد، خطرناک می‌شود. از این رو می‌توانید این میزان فشار را نیز به خوبی بر روی بدنه‌ی لاستیک مشاهده کنید. گاهی اوقات هم این فشار را با حروف فارسی نشان می‌دهند که در این صورت کار شما در تشخیص میزان فشار آسان‌تر خواهد بود.

  • ترکیبات سازنده لاستیک:

یکی دیگر از مشخصات لاستیک که می‌تواند به شما بفهماند که یک لاستیک خوب است یا نه، مواد اولیه‌ی به کار گرفته شده در تولید آن است که بر روی خود لاستیک حک نشده اما اگر دفترچه‌ی تولید لاستیک به شما ارائه شود، می‌توانید از ترکیبات سازنده‌ی آن باخبر شوید.

  • کشور سازنده:

 کشور سازنده‌ی لاستیک هم بر روی بدنه‌ی لاستیک نمایان است. علاوه بر این، تاریخ تولید لاستیک و تاریخ انقضای آن نیز بر روی بدنه‌ی لاستیک حک شده است.

فاق لاستیک چیست؟

در واقع فاق لاستیک همان دیواره‌ی لاستیکی است که شما انتخاب می‌کنید. به هر میزان که فاق لاستیک افزایش پیدا کند، سایز لاستیک نیز بالا می‌رود و این امر بر قیمت کلی لاستیک هم تاثیر گذار است. افزایش یا کاهش اندازه‌ی فاق لاستیک می‌تواند بر پارامترهای گوناگونی مثل نوع لاستیک، دوام لاستیک، ویژگی‌های گوناگون لاستیک و نوع سواری خودرو تاثیرگذار باشد.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم فاق به نسبت ابعاد ارتفاعی و نسبت پهنای لاستیک خودرو گفته می‌شود که می‌تواند تمرکز راننده در رانندگی را افزایش دهد و یا این تمرکز را کاهش دهد. به هر حال، یکی از نکات مهمی که در خرید کلیه‌ی لاستیک‌ها اعم از لاستیک‌های سواری یا لاستیک‌های ماشین سنگین باید به آن توجه کنید، همین فاق لاستیک می‌باشد.

مقالات مرتبط (بیشتر بخوانید): گرانول چیست؟(کلیک کنید)

 

نتیجه گیری

بدون شک می‌توانیم بگوییم که یکی از نشانه‌های انتخاب صحیح لاستیک برای خودرو، انتخاب سایز درست لاستیک است. شاید تا کنون دقت نکرده باشید اما خوب است بدانید که هر لاستیکی سایز خاصی دارد و بر اساس سایز خود، توسط خودروهای مختلفی نیز به کار در ته می‌شود.

شما می‌‌توانید اهمیت انتخاب سایز لاستیک را در آنجایی مشاهده کنید که خودروی شما عملکرد بهتری پیدا کرده است و می‌تواند در مقابله با موانع و عوامل آسیب‌زا، به خوبی عمل کند. همچنین انتخاب صحیح سایز خودرو می‌تواند زیبایی ظاهری خودروی شما را نیز افزایش دهد و حتی در بهبود سرعت خودرو به هنگام حرکت نیز مؤثر باشد. این است که ما در رابستون در صدد برآمده‌ایم که شما مشتریان گرامی را در خرید لاستیک راهنمایی کنیم.

در این مطلب ما تلاش کردیم سایز لاستیک و نحوه‌ی تشخیص آن، عواملی که از این سایز تاثیر می‌پذیرند و تمامی نکات مربوط به انتخاب سایز لاستیک خودرو را در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانید یک انتخاب خوب و مناسب در این زمینه را داشته باشید.

رابستون یکی ار معتبرترین فروشگاه‌های فروش لاستیک خودرو در برندهای مختلف به شمار می‌آید که تا کنون تمامی مشتریان خود را راضی نگه داشته است. علاوه بر این، ویژگی ضمانت بازگشت محصول و گارانتی طولانی مدت نیز باعث شده است که استقبال شما مشتریان عزیز از فروشگاه ما افزایش پیدا کند.

ما برای سهولت شما در خرید، مشاورانی را استخدام کرده‌ایم که در تمامی جهات شما را راهنمایی کنند و تجربه‌ی یک خرید مطمئن را به شما بدهند. پس وقت را تلف نکنید و همین حالا با ما تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment