0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

اعداد روی لاستیک

زمان مورد نیاز برای مطالعه 10 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/03/23
نظرات وبلاگ 0

در دنیای پیشرفته امروز، وسایل حمل و نقل از الزامات زندگی شهری محسوب می شود. لاستیک جزء لاینفک تمامی وسایل نقلیه بوده که از اهمیت بالائی در حرکت یا توقف خودرو برخوردار است. تنها سطح تماسی میان خودرو و سطح جاده، لاستیک است از این رو، وزن خودرو و سرنشینان از این طریق به سطح جاده وارد می شوند. شاید تا به حال در هنگام پارک خودرو یا حتی خرید آن سطح لاستیک را از نزدیک دیده باشید. ترکیبی از اعداد و حروف که برای شما ناآشنا به نظر می رسد. اگر علاقه مند به یادگیری مفهوم اعداد روی لاستیک هستید؛ در ادامه با رابستون همراه باشید.

لاستیک رابستون

اعداد روی لاستیک به چه معناست؟

اگر برای اولین بار به اعداد و حروف درج شده بر روی لاستیک نگاهی بیندازید؛ همانند خواندن یک زبان ناآشنا یا خارجی است و تنها شکل ظاهری آن ها را بررسی خواهید کرد. برای خرید لاستیک، شناخت هر یک از اعداد و مفاهیم عددی لاستیک الزامی بوده و تنها در صورتی که اعداد و حروف روی لاستیک را به خوبی بشناسید می توانید لاستیک مناسب را خریداری کنید.

بر روی دیواره بیرونی هر تایر یا لاستیک خودرو یک سری اعداد و حروف درج شده است. این اعداد در واقع شناسنامه لاستیک خودرو محسوب می شود. قالب نوشتن اعداد و حروف در تمامی لاستیک ها مشابه یکدیگر بوده و تنها در برخی از موارد واحدهای اندازه گیری متفاوتی درج می شود. اکنون به بررسی هر یک از پارامترهای عددی بر روی لاستیک خواهیم پرداخت:

  • 1. کلاس خودرو

    اولین مولفه نوشته شده از سمت چپ نشان دهنده کلاس خودرو و یا نوع آن است. Type یا همان کلاس خودرو با حرف اختصاری P نشان داده می شود. برای خودروهای سواری علامت P، برای خودروهایی شبیه وانت مولفه LT یا همان سبک وزن و برای کامیون ها علامت ST درج شده است. برخی از لاستیک ها نشان T یا موقتی را داشته که معرف لاستیک های زاپاس هستند. در صورتی که هیچ یک از حروف اختصاری بر روی لاستیک مشاهده نشود؛ لاستیک تولید کشورهای اروپائی بوده و همانند لاستیک خودروهای سواری است.

  • 2. عرض یا پهنای لاستیک

    مولفه بعدی پس از حروف اختصاری، نشان دهنده عرض یا پهنای لاستیک است. واحد اندازه گیری آن معمولا میلی متر بوده و در برخی موارد با اینچ مشخص می شود. پهنای لاستیک در واقع سطح تماس لاستیک با جاده را مشخص می کند. در صورتی که از لاستیک های پهن استفاده کنید؛ خودرو عملکرد بهتری داشته و البته مصرف سوخت آن در مقایسه با سایز معمولی تایر افزایش پیدا خواهد کرد. عرض یا پهنای لاستیک از مهم ترین علائم درج شده بر روی لاستیک بوده که قبل از خرید بایستی به آن توجه شود.

    پهنای لاستیک اعدادی همانند 185، 205، 215 و ... است. این عدد سه رقمی فاصله اندازه گیری شده بین دو طرف تایر است. اگر می خواهید پهنای لاستیک خودرو خود را اندازه بگیرید؛ کافیست فاصله بین دو کناره لاستیک را با متر اندازه گرفته و با عدد سه رقمی درج شده بر روی لاستیک مطابقت دهید.

    عرض یا پهنای لاستیک

  • 3. ارتفاع لاستیک

    مولفه بعدی درج شده بر روی لاستیک نشان دهنده ارتفاع تایر است. بعد از عدد سه رقمی پهنای لاستیک معمولا یک نشانه یا / قرار گرفته و عدد درج شده بعد از این علامت در واقع همان نسبت ارتفاع لاستیک را نشان می دهد. برای بدست آوردن ارتفاع لاستیک بایستی پهنای لاستیک در 80 ضرب شده و سپس تقسیم بر 100 شود. این نسبت را نسبت منظر می نامند.

    نسبت منظر در واقع همان عدد دو رقمی بعد از اسلش بوده که به صورت درصدی نمایش داده می شود. ارتفاع دیواره های کناری تایر را می توان با اندازه گیری فاصله میان لبه رینگ تایر و بالای لبه آج تعیین کرد.

    اگر بر روی یک لاستیک عدد دو رقمی 55 درج شده باشد؛ به این معناست که تایر سری 55 بوده و ارتفاع مقطع تایر 55 درصد عرض مقطع آن است. هر چه میزان این عدد کمتر باشد؛ ارتفاع دیواره لاستیک نیز کمتر است. در صورتی که ارتفاع دیواره تایر بزرگ تر باشد، تایر گوشتی تر بوده و در مقابل تایرهایی با درصد 30 یا 35 برای خودروهای اسپرت توصیه شده که عملکرد بهتری در پیچ ها و جاده دارند.

  • 4. نوع لاستیک

    مولفه بعدی نوع ساختار لاستیک و نحوه ساخت خودرو را نشان می دهد. یکی از سه حرف R، B و D پس از نسبت منظر بر روی تایر مشاهده خواهید کرد. معمولا از حرف R یا رادیال استفاده شده و دو مولفه دیگر کاربرد بسیاری ندارند.

    رایج ترین نوع لاستیک خودرو، مدل رادیال بوده که در تمامی کشورها از این نوع تایر استفاده می شود. لاستیک های تولیدی با فناوری رادیال با مونتاژ شمع هایی عمود بر جهت حرکت لاستیک ساخته شده که انعطاف پذیری لاستیک، کاهش سوخت و عمر طولانی تر عاج را به همراه دارد.

  • 5. سایز رینگ یا چرخ

    عدد دو رقمی بعد از نوع لاستیک، نشان دهنده سایز رینگ چرخ خودرو است. این عدد دو رقمی بر حسب اینچ بوده و سایز رینگی که لاستیک بر روی آن سوار می شود را مشخص می کند. به عنوان مثال اگر بر روی یک لاستیک عدد 18 درج شده باشد؛ سایز رینگ مناسب این خودرو 18 اینچ بوده و باید تایر مناسب خریداری شود.

     

  • 6. شاخص بار خودرو

    از دیگر اعداد روی لاستیک، عدد مربوط به شاخص بار خودرو است. شاخص وزن یا همان شاخص بار خودرو در واقع برای توصیف وزن کلی خودرو به کار می رود. به هر میزان که شاخص درج شده بالاتر باشد، خودرو و تایرهای آن تحمل بار بیشتری داشته و عملکرد بهتری در سواری دارد.

    عدد دو رقمی درج شده پس از سایز رینگ خودرو، میزان بار لاستیک را نشان خواهد داد. شما می توانید عدد مربوط را در تعداد لاستیک های خودرو ضرب کرده تا بار خودرو را بدست آورید. این عدد ماکسیمم بار قابل تحمل خودرو بوده و در صورتی که بار خودرو از این عدد تجاوز کند، خودرو عملکرد مطلوبی نداشته و لاستیک ها در مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. ساییدگی لاستیک ها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر لاستیک ها از پیامدهای افزایش بار مجاز لاستیک ها به شمار می رود.

  • 7. شاخص سرعت

    مولفه حروفی درج شده پس از شاخص بار خودرو، شاخص سرعت تایر است. این عدد در واقع نشان دهنده ماکسیمم سرعت یک تایر یا لاستیک است. رتبه بندی شاخص سرعت تایر به شرح زیر است:

    • - شاخص سرعت B: 50 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت E:70 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت F: 80 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت G: 90 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت J: 100 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت K: 110 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت L: 120 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت M: 130 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت M: 130 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت P: 150 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت Q: 160 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت R: 170 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت S: 180 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت T: 190 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت H: 210 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت V: 240 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت W: 270 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت Y: 300 کیلومتر بر ساعت
    • - شاخص سرعت ZR: بالای 240 کیلومتر بر ساعت
  • 8. تاریخ تولید

    در انتهای تایر کدی به نام دات کد درج شده که معرف تاریخ تولید و ساخت تایر است. محل درج تاریخ ساخت تایر نزدیک لبه رینگ بوده و با فونت کوچک تری نسبت به بقیه اعداد و ارقام بر روی لاستیک نوشته می شود. تاریخ تولید لاستیک برای خریدار بسیار مهم بوده چون تاریخ انقضا لاستیک از روی تاریخ تولید مشخص می شود و در صورتی که لاستیک استفاده نشود، پس از مدتی بافت خود را از دست داده و فرسوده می شود.

    عدد چهار رقمی مربوط به تاریخ تولید و ساخت لاستیک به طوری طراحی شده که دو رقم اول سمت چپ نشان دهنده هفته تولید تایر و دو عدد بعدی سال تولید تایر را نشان خواهد داد. به طور مثال عدد درج شده بر روی یک لاستیک 2117 است. این لاستیک در هفته 21 از سال 2017 تولید و به بازار عرضه شده است.

    تاریخ تولید

  • 9. حداکثر فشار باد

    بسیاری از افراد به این مولفه توجهی نداشته و آن را نادیده می گیرند. میزان حداکثر فشار باد مجاز هر تایر بر روی دیواره کناری لاستیک درج می شود. این عدد برای برخی از لاستیک ها 32psi و برای برخی دیگر 44psi است. لاستیک ها در اثر رانندگی طولانی مدت به خصوص در شرایط محیط گرم سبب کاهش فشار باد مجاز شده و بایستی برای تنظیم باد به مراکز فنی خودرو مراجعه شود.

جمع بندی

لاستیک خودرو از اهمیت بالائی در میان اجزای ساختاری خودرو برخوردار است. بسیاری از مولفه های درج شده بر روی لاستیک مشخصات فنی آن را بیان کرده که برای خرید لاستیک جدید دانستن هر یک از اعداد و ارقام الزامی است. برخی از پارامترهای مشابه مقاومت حرارتی لاستیک، میزان چسبندگی که با حروف A، B، AA و C رتبه بندی شده، کد ساییدگی و حتی ترکیبات سازنده لاستیک نیز مهم بوده و برخی از کاربران این اعداد را نادیده گرفته و توجهی ندارند. توصیه می شود هنگام خرید یا تعویض حتما از لاستیک های استاندارد با بررسی هر یک از اعداد روی لاستیک و رعایت پارامترهای کیفی استفاده شود.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment