0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تورم لاستیک

بسیاری از صاحبان خودرو در جاده ها رانندگی چندان منظمی ندارند. جاده ها همیشه بی عیب و ایراد نیستند، گاهی اوقات این خرابی جاده ها می تواند منجر به آسیب لاستیک ها شود. علاوه بر این رانندگی پرخطر می توان یکی از علت های تورم در لاستیک باشد و خسارات جبران ناپذیری را برای راننده به بار آورد. حتی اگر لاستیک استحکام بالایی داشته باشد، و جنس آن ها درجه یک باشد باز هم توصیه نمی شود آن ها را روی آسفالت با سرعت بالا رها کنید.

این ممکن است دیر یا زود به عواقب بدی منجر شود. ایجاد تورم لاستیک مشکلی است که می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. تورم در لاستیک ممکن است به دلیل پارگی الیاف مصنوعی که یکی از لایه‌های لاستیک است رخ دهد. چرا تورم روی چرخ به وجود می آید، در این شرایط دشوار چه باید کرد. این یک نقطه ضعف در لاستیک  ماشین است که خللی در حرکت شما ایجاد می کند حالا شما باید به سرعت مشکل را حل کنید، در غیر این صورت، در کنار لاستیک عیوب دیگری هم ظاهر خواهند شد.

تورم لاستیک-رابستون

آیا رانندگی با تورم لاستیک ایمن است؟

با دیدن تورم لاستیک و پی بردن به این موضوع، راننده ابتدا به این فکر می کند که آیا رانندگی با لاستیک های دچار آسیب ایمن است یا خیر. اگر چاره ای ندارید می توانید با همان لاستیک ها به راه تان ادامه دهید. در سرعت پایین ممکن است مشکلاتی ایجاد نشود، اما در سرعت بالا ممکن است عواقب ناخوشایندی وجود داشته باشد که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد:

  • فرسودگی و تورم چرخ باعث عدم تعادل می شود،
  • فرمان پذیری بد یا حتی از دست دادن کامل کنترل از عواقب تورم لاستیک است.
  • داغ شدن بیش از حد لاستیک و کاهش کشش آن.

علاوه بر خطر، رانندگی با لاستیکی که دچار تورم شده منجر به سایش زودرس یاتاقان چرخ، شل شدن سیستم تعلیق خودرو، آسیب دیدن کمک فنرها و بلبرینگ ها می شود. هنگامی که با شدت زیاد به ماشین ضربه وارد می شود، لاستیک به سادگی می تواند ترکیده شود که می تواند ناشی از:

  • برخورد با لاستیک آسیب دیده به چاله در جاده
  • سرعت رانندگی بسیار بالا
  • شروع یا ترمز ناگهانی

توصیه های رانندگی برای وجود تورم لاستیک در خودرو

در صورت لزوم می توانید به رانندگی ادامه دهید، اما توجه به موارد زیر ضروری است:

شما باید با احتیاط با سرعت 70 کیلومتر در ساعت، بدون مانور و ترمز شدید رانندگی کنید و مسیر کوتاهی را طی کنید، در غیر این صورت عمل نکردن به موارد گفته شده می تواند باعث ترکیدن لاستیک شود.

ماشین باید تخلیه شود، سعی کنید جز راننده کسی در ماشین نباشد. مثلا مسافران از ماشین به وسایل حمل و نقل عمومی جابه جا شوند.

فشار باد لاستیک باید 10-15٪ کاهش یابد.

هنگام رانندگی باید وضعیت جاده را به دقت کنترل کنید تا از انداختن ماشین به چاله ها و دست اندازها جلوگیری کنید.

اگر لاستیک زاپاس همراه خود ندارید، به دلایل ایمنی، می توانید با روش های موقتی لاستیک را نسبتا تعمیر کنید تا شما را به تعمیرگاه برساند. انجام این کار حدقل به شما این امکان را می دهد که بتوانید کنترل خودرو را حفظ کنید. پس از آن می توانید به رانندگی ادامه دهید، اما با سرعت کم و با توقف های منظم وضعیت لاستیک را بررسی کنید. در صورت افزایش تورم لاستیک، باید خودرو را متوقف کنید و با تعمیرکار تماس بگیرید، زیرا افزایش نقص نشان دهنده خطر ترکیدن لاستیک است.

توصیه های رانندگی-رابستون

تعمیر تورم لاستیک

در صورت وجود تورم در دیواره جانبی لاستیک، به رانندگان توصیه می شود تا لاستیک خودروی خود را عوض کنند. این علامت نشان می دهد که لاستیک های قدیمی آسیب جدی دیده اند و می توانند در هر زمان منفجر شوند. با این حال، هنگام مواجهه با یک دست انداز در دیواره جانبی لاستیک، رانندگان باید وسیله نقلیه را با سرعت متوسط کنترل کنند و از برخورد با موانع یا چاله های موجود در جاده اجتناب کنند.

سپس، بهتر است برای تعمیر خودرو به نزدیکترین تعمیرگاه بروید. تعویض لاستیک خودرو ایمنی شما را تضمین می کند. در صورتی که فروشگاه نوع مناسبی از لاستیک را نداشته باشد یا کیفیت آن را تضمین نکند، می توانید با روش های تعمیر موقت آن را تاحدودی درست و قابل استفاده کنید. با این حال، این فقط یک تعمیر موقت است و راننده باید تایرها را در اسرع وقت تعویض کند و لاستیک مناسب خودرو را خریداری کند.

علائم تورم لاستیک

ظاهر شدن برآمدگی روی سطح خودرو می تواند منجر به آسیب شدید شود. ممکن است به این دلیل باشد که قسمت داخلی سفت و سخت موجود در لاستیک آسیب دیده و فشار هوا به لایه‌های بیرونی انعطاف‌پذیرتر لاستیک می رسد.

  • لرزش بیش از حد

    مقدار مشخصی از ارتعاش یک پیش نیاز در هنگام رانندگی است، به خصوص زمانی که در جاده های با آسفالت ضعیف رانندگی می کنید. با این حال، اگر شما یک راننده باتجربه هستید، می‌دانید که لرزش بیش از حد، نشانه‌ای از یه مشکل است. ممکن است چندین علت لرزش وجود داشته باشد، مانند نامتعادل بودن لاستیک‌ها یا از کار افتادن کمک فنرها. گاهی اوقات، لرزش نتیجه تورم لاستیک است.

  • ضعیف شدن لاستیک

    گاهی ممکن است سطح بیرونی لاستیک شروع به ضعیف شدن کند. نتیجه یک برآمدگی است که روی لاستیک می بینید، هر نقطه ضعیف روی لاستیک ممکن است منجر به انفجار ناگهانی شود.

  • وجود ترک در دیواره جانبی

    اگر مشکلات خاصی را در دیواره کناری آج مشاهده کردید، نشان دهنده این است که لاستیک نیاز به تعویض دارد. شما باید بریدگی یا ترک در دیواره کناری را بررسی کنید. اگر شیار، بریدگی یا ردی پیدا کردید که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، احتمال وجود برآمدگی در لاستیک زیاد است.

  • نوار نشانگر سایش آج

    جدیدترین لاستیک ها مجهز به نشانگر سایش آج هستند. این میله‌ها به دلیل نو بودن لاستیک‌ها چندان قابل مشاهده نیستند، اگر متوجه شدید که یک یا چند برآمدگی در بالای لاستیک قابل مشاهده است، بدانید که لاستیک دچار مشکل شده است.

علائم تورم لاستیک-رابستون

آیا تورم لاستیک مشمول گارانتی است؟

در صورتی که لاستیک به هر یک از دلایل ذکر شده در زیر آسیب دیده باشد، تحت هیچ ضمانتی قرار نمی گیرند.

ممکن است تورم در دیواره جانبی لاستیک به دلیل آسیب ناشی از تماس با چاله، حاشیه و سایر اشیاء ظاهر شود.

ممکن است آسیب یا فرورفتگی روی چرخ، روی تورم، ظاهر شدن علامت خراش روی دیواره کناری تورم، کبودی یا بریدگی روی آستر داخلی لاستیک ظاهر شود. تشخیص تورم روی لاستیک مطمئناً ناامیدکننده نیست. باید لاستیک را به تعمیرگاه ببرید تا فوراً مشکل را حل کنید. شما باید تا زمانی که لاستیک تعویض نشده، وسیله نقلیه را رانندگی نکنید. در غیر این صورت ممکن است منجر به افزایش هزینه های تعمیر شود.

چگونه تورم لاستیک را رفع کنیم؟

تورم لاستیک یکی از شایع ترین آسیب هاست و راننده فقط باید لاستیک نو را تعویض کند زیرا لاستیک قدیمی آسیب جدی دیده است. با این حال، اگر در جاده سفر می کنید و متوجه تورم لاستیک می شوید، وسیله نقلیه را با سرعت متوسط کنترل کنید و از برخورد با موانع در جاده جلوگیری کنید. پس از آن، راننده باید خودرو را به نزدیک ترین مکان برای تعمیر و تعویض لاستیک ها ببرد. شما باید ماشین خود را در مکان های سایه دار، پارک کنید و از رها کردن ماشین برای مدت طولانی زیر آفتاب سوزان خودداری کنید. لاستیک هایی که در تماس با زمین داغ به مدت طولانی هستند، مستعد تغییر شکل اند که همین امر منجر به ایجاد تورم جانبی در لاستیک می شود.

هنگام حرکت در جاده به رعایت چاله ها، موانع، جاده های ناهموار برای تنظیم سرعت توجه کنید. به فشار کافی لاستیک توجه کنید، باد کردن بیش از حد یا خیلی کم نیز باعث می شود که لاستیک خودرو در هنگام حرکت به راحتی تغییر شکل دهد. بنابراین لازم است تایرها را با بار و بدون بار به اندازه فشار توصیه شده باد کنید. هنگام تعویض لاستیک، بررسی و انتخاب یک مرکز معتبر، استفاده از محصولات اصیل و پرهیز از خرید لاستیک هایی با منشأ نامشخص که منجر به استفاده از لاستیک های بی کیفیت می شود، ضروری است.

اگر در زمان حرکت متوجه تورم لاستیک شدید چه کاری باید انجام دهید؟

متأسفانه، شما نمی توانید خودتان هیچ اقدامی برای تعمیر تورم ها انجام دهید. در عوض، شما باید بلافاصله ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید. وقتی تورم می بینید، این نشانه مشکل بزرگی است که باید به سرعت آن را برطرف کنید. همانطور که در شرایط جاده و سرعت های مختلف رانندگی می کنید، تورم ممکن است بسیار بزرگتر شود. هر چه بیشتر صبر کنید، بزرگتر و خطرناک تر می شود! در نهایت این لایه می ترکد و شما را با یک لاستیک پنچر روبرو می کند.

تعمیر تورم لاستیک چقدر هزینه دارد؟

هزینه تعمیر تورم لاستیک بستگی به گارانتی شما با لاستیک دارد. اگر تورم در نتیجه یک نقص تولید ایجاد شود، احتمالاً می توانید از سازنده بخواهید تا لاستیک های شما را به صورت رایگان تعویض کند. با این حال، این به بازه زمانی بستگی دارد زیرا اکثر ضمانت‌ها 4 تا 6 سال یا تا زمانی که آج از بین برود دوام می‌آورند، اما اگر تورم در نتیجه بی احتیاطی و مشکلات دیگر باشد هزینه زیادی به بار خواهد آمد. در بیشتر مواقع، این ضمانت‌ها آسیب‌های ناشی از شرایط مختلف از جمله تورم و میخ را پوشش می‌دهند.

فروشگاه یا خرابی را ترمیم می کند یا به صورت رایگان لاستیک را تعویض می کند. متأسفانه آسیب ناشی از تورم ها قابل ترمیم نیست زیرا ساختار داخلی لاستیک خراب شده است. لاستیک باید تعویض شود و این می تواند از 150 تا 600 تومن برای یک لاستیک باشد. اگر می خواهید این هزینه را کاهش دهید یا از آن اجتناب کنید، به خرید بیمه خطر جاده فکر کنید، به خصوص اگر در منطقه ای با ساخت و ساز زیاد زندگی می کنید، چون در این مکان ها به دلیل خرده سنگ ها و... امکان پارگی و آسیب لاستیک ها بیشتر است.

تعمیر تورم لاستیک-رابستون

نکات مهم در چک کردن لاستیک

  • بازرسی های روزانه

    لازم نیست سلامت لاستیک های خود را به شانس بسپارید. شما می توانید لاستیک های خود را به صورت روزانه بررسی کنید. به دنبال هر گونه آسیب یا فرسودگی بیش از حد لاستیک نباشید، اگر آسیبی در لاستیک به چشم تان خورد بدانید که شما یک لاستیک معیوب دارید و باید فورا آن را تعویض کنید.

  • چک کردن فشار باد

    فشار باد لاستیک ماشین خود را قبل از رانندگی یا حداقل سه ساعت پس از رانندگی چک کنید. یک فشارسنج را به شیر لاستیک خود وصل کنید تا فشار لاستیک را بخواند. برای دانستن فشار باد لاستیک مورد نیاز برای وسیله نقلیه خود به دفترچه راهنمای ماشین یا برچسب درب سمت راننده نگاه کنید. وزن هر خودرو متفاوت است، بنابراین فقط به فشار توصیه شده و درج شده روی لاستیک نگاه نکنید. اگر مطمئن نیستید، می توانید برای مشاوره با یه تعمیرکار و متخصص لاستیک تماس بگیرید. اگر فشار کمتر از حد توصیه شده باشد، باید تایرها را باد کنید. اگر خیلی زیاد است، باید مقداری باد را از لاستیک ها خارج کنید.

انواع آسیب لاستیک

  • ترک لاستیک

    ترک ها می توانند روی دیواره جانبی یا روی آج لاستیک شما ظاهر شوند. این عوامل می توانند ناشی از عوامل متعددی باشند که شامل شرایط بد جاده، سن لاستیک و قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش است. در حالی که ترک‌های جزئی چیزهایی نیستند که نگران شوید اما ترک های بزرگ روی لاستیک بسیار نگران کننده است و امکان دارد نشانه تورم و پارگی لاستیک باشند. هنگام بازرسی تایرهای خود، سطح داخلی و خارجی و همچنین شیارهای آج و دیواره های جانبی را بررسی کنید. این ترک ها به راحتی قابل تشخیص خواهند بود چرا که ترک ها اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند

    ترکیدگی لاستیک یکی از خطرناک ترین اشکال آسیب لاستیک است که می تواند رخ دهد. این اتفاق زمانی می افتد که یکپارچگی ساختار لاستیک شما به خطر بیفتد. ترکیدگی لاستیک ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما بیشتر برای وسایل نقلیه‌ای رخ می دهد که قبلاً آسیب دیده‌اند، مانند ترک یا بریدگی،از طریق رانندگی نامنظم، این ترک ها و بریدگی ها می توانند بزرگتر شوند و منجر به ترکیدن لاستیک شوند. ترکیدن لاستیک فوراً روی هندلینگ وسیله نقلیه شما و توانایی آن برای هدایت تأثیر می گذارد. به منظور جلوگیری از ترکیدن لاستیک، بهتر است همیشه تایرهای خود را بررسی کنید. از آن جا می توانید شکال دیگر آسیب را روی آن ببینید.

    تعمیر لاستیک ترک خورده

    همانند آسیب دیواره لاستیک، تعمیر لاستیک ترک خورده کار آسانی نیست زیرا آسیب ناشی از آن می تواند یکپارچگی ساختاری تایر و توانایی آن در نگه داشتن هوا را تحت تأثیر قرار دهد. در مورد ترک‌های کوچک باید گفت، این ترک‌ها با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند و به این ترتیب، شما باید جایگزینی پیدا کنید. اگر ترک یا تورمی نزدیک یا اطراف دیواره کناری آن ظاهر شد، بهتر است فوراً آن را تعویض کنید. اگر ترک بر روی خود آج ظاهر شود و خیلی عمیق نباشد، لاستیک شما هنوز قابل استفاده است اما تعویض آن همچنان توصیه می شود.

  • ساییدگی نامنظم آج لاستیک

    ساییدگی نامنظم آج نیز از آسیب های لاستیک است، زیرا ممکن است در مدت زمان طولانی رخ دهد، اثرات آن به راحتی قابل مشاهده یا احساس نمی شوند. انواع مختلفی از سایش نامنظم وجود دارد که به طریق مختلف روی تایر تأثیر می گذارند. با این حال، تمام این سه نوع سایش نامنظم رایج بر کشش وسیله نقلیه و همچنین هندلینگ آن تأثیر می گذارد.

  • پنچری لاستیک

    زمانی اتفاق می‌افتد که یک جسم تیز کوچک به آج لاستیک نفوذ کند. سوراخ‌ها زمانی جدی می‌شوند که جسم بتواند راه خود را به قدری عمیق در لاستیک پیدا کند که اجازه خروج هوا را بدهد. این باعث بسیاری از مشکلات می شود از جمله: از دست دادن چسبندگی در جاده و کاهش هندلینگ. پنچری لاستیک ها به طور کلی در دو نوع اصلی وجود دارند، اولی یک سوراخ کوچک است در حالی که دیگری یک سوراخ بزرگتری است. پنچری آهسته را می توان با جستجوی اجسام نوک تیز کوچکی که به آج لاستیک شما نفوذ کرده اند، شناسایی کرد. اگر متوجه شدید که لاستیک شما به آرامی فشار خود را از دست می دهد، بهتر است فورا آن را به تعمیرگاه لاستیک ببرید و از آن ها بخواهید لاستیک را تعمیر کنند.

    پنچری لاستیک-رابستون
  • عمر لاستیک

    زمانی که یک تایر عمر مفید خود را که بسته به مدل بین 6 تا 10 سال متغیر است به پایان برساند، متوجه علائم سایش آن خواهید شد. این مورد به دلیل استفاده طولانی مدت از آن است که لاستیک را در معرض نیروهای مختلف طبیعت مانند اصطکاک، انبساط و انقباض مداوم در اثر تغییرات گرما قرار می دهد. علائم تمام شدن عمر لاستیک ها عبارتند از: ترک بر روی سطوح که شما با دیدن آن ها باید بدانید عمر مفید لاستیک به پایان رسیده است.

  • لاستیک کم باد شده

    در صورت کم بودن باد لاستیک ها فرسودگی ممکن است به دیواره های جانبی لاستیک گسترش یابد، به خصوص اگر وسیله نقلیه بار سنگینی را تحمل کند. به دلیل فشار کم، طرفین باید بار زیادی را تحمل کنند که منجر به پارگی آن ها می شود.

  • حمل اضافه بار

    خودروهای تجاری و چند منظوره از جمله وسایلی هستند که به دلیل بارگیری بیش از حد بار سنگین این مشکل را متحمل می شوند. اگر وسیله نقلیه بار زیادی داشته باشد، ممکن است در حین رانندگی، در اثر فشار زیاد تورم روی لاستیک ایجاد شود.

مزایای لاستیک های خوب نگهداری شده

داشتن لاستیک‌هایی که به خوبی نگهداری می‌شوند و می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند، مزایای ملموس و نامشهودی را به همراه دارد که هر صاحب خودرو می‌تواند از آن بهره‌مند شود. این موارد می تواند از دستاوردهای عملی مانند فواصل طولانی تر تعویض، صرفه جویی در هزینه سوخت تا مزایای مربوط به ایمنی مانند: کاهش خطر لاستیک های نابهنگام یا بادکرده باشد. در ادامه با چند مورد از این مزایا آشنا خواهید شد:

  • صرفه جویی در هزینه سوخت

    شاید قابل توجه ترین مزیت داشتن لاستیک های خوب، تأثیر آن بر میانگین مصرف سوخت شما باشد. اگر بخواهیم این موضوع را در نظر بگیریم، لاستیک‌هایی که به‌خوبی نگهداری می‌شوند، به‌ویژه در تنظیم باد مناسب می‌توانند سالانه تا حدودی از هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کنند، که این مقدار معادل یک یا دو مخزن پر گاز است.

  • کاهش خطر یا پنچر شدن لاستیک ها

    لاستیک هایی که به طور نادرست نگهداری می شوند، در صورت رد شدن از روی میخ ها، پیچ ها یا هر جسم تیز، ممکن است در بدترین حالت خطر ترکیدن لاستیک ها یا پنچر شدن مکرر لاستیک ها را به همراه داشته باشند که ممکن است منجر به تصادف شود. علاوه بر این، ترکیدگی لاستیک همیشه منجر به خرید لاستیک های نو می شود.

در صورت وجود پیچ در لاستیک چه کنیم؟

اگر پیچی در لاستیک خود پیدا کردید، باید با یک متخصص تماس بگیرید تا در جداسازی آن به شما کند. برای بررسی میزان آسیب و انجام تعمیرات لازم می توانید به تعمیرگاه بروید. اگر نمی دانید چگونه باید پیچ را از لاستیک خارج کنید سعی کنید خودتان این کار را انجام ندهید، هرگز پیچ را از روی لاستیک نکشید. ممکن است آن را به روشی اشتباه بکشید و آسیب بیشتری به لاستیک وارد کنید.

جمع بندی

آسیب و تورم لاستیک یک اتفاق رایج در بسیاری از وسایل نقلیه است. این نشانه قدیمی بودن لاستیک ها یا رانندگی ضعیف راننده می باشد. اگر متوجه آسیب لاستیک شدید، فوراً به سراغ تعویض آن بروید. بهتر است قبل از حرکت لاستیک های خودرو را چک کنید و در صورت بروز مشکل حتما آن را حل کنید، به خصوص اگر در وسایل نقلیه خود تورم لاستیک را مشاهده کردید، لطفاً برای حداکثر ایمنی رانندگی، لاستیک جدید را جایگزین لاستیک قدیمی کنید.