0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

بهترین زمان برای تعویض لاستیک خودرو

زمان مورد نیاز برای مطالعه 25 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/01/09
نظرات وبلاگ 0

مقدمه

لاستیک خودرو یکی از هزاران قطعه تعویضی خودرو به حساب می‌آید، از این رو رانندگان تمایل دارند تا بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو را بدانند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را به خوبی مدیریت کنند و بیشترین استفاده را از تایر اتومبیل خود داشته باشند.

علاوه‌بر آن دانستن بهترین زمان تعویض تایر خودرو، رانندگان را از حوادث ناگوار مصون می‌دارد. اگر رانندگان آگاه باشند که عمر تایر اتومبیل آن‌ها رو به اتمام است، هنگام رانندگی دقت بیشتری خواهند داشت تا از ترکیدن لاستیک جلوگیری کنند. در این مقاله از رابستون به زمان به موقع تعویض لاستیک و دوره‌های تغییر تایر خودرو خواهیم پرداخت. پس اگر طی چند سال اخیر تایر جدیدی را خریداری نکرده‌اید، در ادامه متن با ما همراه باشید.

چرا باید لاستیک های خود را عوض کرد؟

هنگامی که رانندگان جوان یا افراد کم تجربه مطالبی را در خصوص بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو مطالعه می‌کنند، یک سوال اساسی در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد. آن‌ها به دنبال شناسایی دلایل تعویض لاستیک هستند. برای انجام این کار دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

 چرا باید لاستیک های خود را عوض کرد؟

دلیل نخست، تایرها یک قطعه تعویضی هستند

تایر خودرو همانند بسیاری دیگر از قطعات اتومبیل، یک وسیله مصرفی و تعویضی به حساب می‌آید. در نتیجه تفکر یک راننده در مورد تعویض تایر بایستی همانند تفکر او در مورد تعویض تسمه تایم یا لنت ترمز باشد؛ بنابراین کسب اطلاع از بهترین زمان تعویض تایر خودرو برای هر راننده‌ای ضروری است. البته فرا رسیدن موعد تعویض تایرها به میزان استفاده شما از خودرو بستگی دارد، با این حال تمامی تایرها به تعویض نیاز خواهند داشت.

دلیل دوم، تایرها تاریخ انقضا دارند

ماده اصلی تشکیل دهنده تایرها، لاستیک مصنوعی است. به کار بردن لاستیک مصنوعی در هر نوع محصولی منجر به عمر محدود آن می‌شود و تایرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین لاستیک مصنوعی به کار رفته در تایرها پس از مدتی دچار فروپاشی ساختاری می‌شود و پایان عمر تایر را رقم می‌زند. عمر متوسط تایرها، حدود 5 الی 6 سال است و پس از آن بایستی نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

دلیل سوم، تایرها فرسوده می‌شوند

وظیفه اصلی تایرها، ایجاد اصطکاک با سطح زمین است که در نتیجه آن خودرو قدرت حرکت پیدا می‌کند. این اصطکاک موجب سایش و فرسایش سطح لاستیک می‌شود. تایرها در گذر زمان فرسایش پیدا می‌کنند و ضخامت آج آن‌ها کاهش می‌یابد. هنگامی که ضخامت آج تایر شما به کمتر از 2 میلی‌متر برسد، بایستی فرآیند تعویض آن با یک تایر جدید را آغاز کنید.

علائم فرسودگی لاستیک ها

به جرات می‌توان گفت که بهترین زمان تعویض تایر خودرو وجود ندارد. زمان مورد نیاز برای تعویض تایر در هر خودرو به هزاران عامل مختلف بستگی دارد که در راس آن فرسودگی لاستیک است. هنگامی که تایر اتومبیل شما فرسوده شود، بایستی آن‌ را تعویض کنید. برای شناسایی علائم فرسودگی لاستیک‌ها و کسب اطلاع از بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو، این بخش را با دقت دنبال کنید.

علائم فرسودگی لاستیک ها

 

علامت نخست، لرزش خودرو

همه ما تجربه رانندگی در جاده‌های نه چندان دلچسب و هموار کشورمان را داریم. نتیجه مستقیم حرکت در این جاده‌ها، تکان‌های شدید خودرو است. با این حال اگر اتومبیل شما در یک مسیر صاف و بدون ناهمواری همچنان تکان می‌خورد، احتمال فرسایش لاستیک‌ها را بایستی مدنظر داشته باشید. این رویداد دلایلی مختلفی دارد اما دلیل عمده آن فرسایش لاستیک‌ها و چرخش نامتوازن آن‌ها است.

علامت دوم، ترک خوردن تایر

وجود ترک‌های ریز و درشت روی دیواره لاستیک، نشانه دیگری از فرسودگی تایرها است. در این مرحله جنس پلاستیک دیواره تایر اتومبیل شما به شدت سست شده است و در نتیجه بر اثر برخورد با هر ناهمواری، شاید ترک خوردن یا پاره شدن لاستیک خواهید بود. در این مرحله تایرهای شما به وضعیت بحرانی رسیده‌اند و بایستی هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

علامت سوم، برآمده شدن تایر

درون هر تایر، شبکه بزرگی از سیم‌ها و کابل‌ها وجود دارد که با افزایش فشار هوا، متورم می‌شوند و در اصطلاح لاستیک باید می‌شود. هنگامی که تایر به مرحله فرسودگی می‌رسد، این سیم‌ها دچار پارگی می‌شوند و در نتیجه فشار هوا به قسمت بیرونی ساختار تایر نفوذ می‌کند. نتیجه مستقیم این رویداد، برآمده شدن قسمت‌هایی از تایر خودرو خواهد بود که به آن تاول زدن تایر یا آبسه کردن می‌گویند.

علامت سوم، برآمده شدن تایر

 

علامت چهارم، نمایان شدن شاخص‌های نواری

تولیدکنندگان لاستیک برای مشخص کردن میزان عمر این قطعه، شاخص‌های نواری را در قسمت‌های زیرین رویه تایر جاسازی کرده‌اند. این شاخص‌ها در ابتدا ناپیدا هستند و پس از سایش تایر در بلندمدت نمایان می‌شوند. هنگامی که دو شاخص نواری تایر پدیدار شدند، زمان تعویض تایر فرا می‌رسد.

علامت پنجم، خالی شدن باد تایر

یکی از علامت‌های نامحسوس فرسایش تایر، خالی شدن زودهنگام باد تایرها است؛ بنابراین اگر لاستیک خود را به تازگی باد کرده‌اید و فشار هوای آن به طرز چشمگیری کاهش یافته است، باید بدانید که دوره فرسایش تایر اتومبیل شما آغاز شده است.

چگونه زمان تعویض لاستیک خود را عقب‌تر بیندازیم

تولیدکنندگان تایر همواره عدد مشخصی را به عنوان بازه طول عمر تایر عنوان می‌کنند. این عدد برحسب کیلومتر است. برای مثال بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو برای تایری که عمر آن 100 هزار کیلومتر عنوان شده، حدود 70 هزار کیلومتر است. با این حال اعداد گفته شده تقریبی هستند. عوامل مختلفی بر میزان عمر تایرها و فرا رسیدن زمان تعویض آن‌ها تأثیرگذار هستند؛ بنابراین زمان به موقع تعویض لاستیک یک شاخص نسبی است و قطعیت در مورد آن وجود ندارد. با انجام دادن برخی از توصیه‌های زیر، می‌توانید عمر لاستیک خود را افزایش دهید تا بهترین زمان تعویض تایر خودرو دیرتر از همیشه فرا برسد. در ادامه میتوانید با مراجعه به مقاله نکات مهم نگهداری از لاستیک خودرو زمان تعویض لاستیک خود را عقب‌تر بیندازید.

چگونه زمان تعویض لاستیک خود را عقب‌تر بیندازیم 

راهکار نخست: تایرها را همیشه بررسی کنید

تایرها خط مقدم برخورد خودرو با سطح زمین هستند و به همین دلیل در معرض آسیب‌های فراوانی قرار دارند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر لاستیک، بررسی ظاهری آن‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است. این کار به شما اجازه می‌دهد تا مشکلات کوچک را پیش از آن‌که به بحران تبدیل شوند، برطرف کنید. برای مثال ممکن است هنگام بررسی ظاهری تایرها متوجه نفوذ یک سنگ‌ریزه یا خرده فلز میان آج تایر شوید. خارج کردن این قطعه به راحتی می‌تواند شما را از دردسرهای بزرگی در امان نگه دارد.

راهکار دوم، فشار باد تایرها را تنظیم نگه دارید

یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو، چک کردن منظم باد تایرها است. هر تایر برای فعالیت صحیح به فشار دقیقی از هوا نیاز دارد. در صورتی که تایرها بیش از حد باد شوند، در معرض ترکیدگی قرار خواهند گرفت. همچنین اگر فشار باد تایرها بیش از حد کاهش یابد، سایش آن‌ها به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت؛ بنابراین تایری که در محدوده استاندارد فشار باد نگهداری شود، بالاترین عمر را تجربه خواهد کرد.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در بازه‌های زمانی یکماهه، فشار باد تایرها را چک کنید. این کار به وسیله یک فشارسنج ساده قابل انجام است و پیچیدگی خاصی ندارد. همچنین می‌توانید برای افزایش فشار باد تایرها، انواع تلمبه‌های دستی و برقی را خریداری کنید. علاوه‌بر آن مراکز اتوسرویس نیز می‌توانند به سادگی فشار باد تایرهای اتومبیل شما را چک کنند.

در کنار بررسی ظاهری تایرها، حفظ نظافت آن‌ها نیز بر افزایش عمر لاستیک‌ها تأثیر مثبت دارد. تایرهایی که همواره شسته می‌شوند و با اسپری‌های فوم مخصوص مورد نگهداری قرار می‌گیرند، دوام بیشتری نسبت به تایرهایی خواهند داشت که در شرایط فیزیکی نامطلوب نگهداری می‌شوند.

راهکار سوم، تنظیم فرمان

همان‌طور که می‌دانید، کیفیت جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان سال به سال افت پیدا می‌کند. رانندگی در انبوهی از جاده‌ها و خیابان‌های پر از ناهمواری، موجب برهم خوردن تعادل سیستم فرمان اتومبیل می‌شود. نخستین بخش خودرو که از این ناهماهنگی آسیب می‌بیند، تایرهای خودرو هستند.

هنگامی که فرمان خودرو عملکرد مناسبی ندارد و چرخ‌ها تراز نیستند، بیشترین میزان فشار به تایرها وارد می‌شود. تایرها در این شرایط تحت شدیدترین فشار فیزیکی و سایش قرار دارند. نشانه بارز میزان نبودن فرمان خودرو، ساییدگی نامتقارن لاستیک‌ها است. در این وضعیت یک تایر بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد، از این رو سایش آن نسبت به دیگر تایرها بیشتر است.

 راهکار سوم، تنظیم فرمان

راهکار چهارم، جابجایی لاستیک‌ها

تعویض محل لاستیک‌های خودرو یکی از راهکارهای مرسوم برای افزایش عمر آن‌ها است. اکثر خودروهای موجود در ایران از نوع دیفرانسیل جلو هستند، بنابراین تایرهای جلو فشار بیشتری را در مقایسه با تایرهای عقب تحمل می‌کنند. تایرهای جلو به طور همزمان مسئولیت پیش راندن خودرو و فرمان پذیری را بر عهده دارند، در حالی که تایرهای عقب تنها با سطح زمین ارتباط برقرار می‌کنند. از این رو میزان سایش تایرهای جلو بیشتر از تایرهای عقب است.

متخصصان برای سایش همسان تایرها، پیشنهاد می‌کنند تا جابجایی لاستیک‌ها به ازای هر 20 هزار کیلومتر انجام شود. این جابجایی به صورت خطی یا ضربدری صورت می‌گیرد. در جابجایی خطی تایر عقب هر سمت با تایر جلو همان سمت تعویض می‌شود؛ اما در جابجایی ضربدری تایرها به صورت متقاطع جابجا می‌شوند. برای مثال تایر جلو سمت راست به قسمت عقب سمت چپ منتقل می‌شود. این کار باعث می‌شود تا تمامی تایرها به صورت همسان ساییده شوند و در نتیجه مدت زمان بیشتری از مجموع چهار تایر خودرو بهره‌مند شوید.

راهکار پنجم، رانندگی قاعده‌مند

رانندگی حرفه‌ای در دنیای واقعی، به داشتن سرعت زیاد یا حرکت نمایشی بین خطوط مربوط نمی‌شود. یک راننده حرفه‌ای از قدرت شنوایی خود برای کشف ایرادات اتومبیل خود بهره می‌برد؛ بنابراین اگر هنگام رانندگی صدای ناهنجاری را از سمت تایرها شنیدید، بهتر است تا در حاشیه مسیر توقف کنید و تایر اتومبیل را مورد بررسی قرار دهید. کوچک‌ترین ایرادات تایرها هنگام حرکت تولید صدا می‌کنند و به همین دلیل یک راننده آگاه به خوبی از مشکلات لاستیک‌های اتومبیل خود آگاهی پیدا می‌کند.

راهکار ششم، توجه به تاریخ انقضا تایر

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، عمر هر تایر بین 5 الی 6 سال است. تاریخ تولید تایرها به صورت یک عدد چهار رقمی شامل سال و هفته تولید تایر را نشان می‌دهد. برای مثال عدد 2018 نشان می‌دهد که تایر ذکر شده در هفته 20ام سال 2018 تولید شده است. تایر اتومبیل پس از پنج سال، به مرور رطوبت و روغن خود را از دست می‌دهد که نتیجه مستقیم آن از دست رفتن خاصیت کسشانی لاستیک خواهد بود. با این حال برخی تایرها ممکن است با نگهداری دقیق عمر بیشتری داشته باشند. اگر تایر اتومبیل شما بیش از 5 سال عمر دارد، آن را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید. با این حال انتظار نداشته باشید که یک تایر بیش از 10 سال به شما خدمت رسانی کند.

 

تایر ها هر چند کلیومتر باید عوض شود؟

 

تایرها یکی از مهم ترین قطعات خودرو هستند که نقش مهمی در ایمنی و عملکرد خودرو دارند. تایرهای فرسوده می توانند باعث کاهش کنترل خودرو، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید خودرو شوند. بنابراین، مهم است که علائمی که نشان می دهد باید تایرهای خودرو را تعویض کنید را بشناسید. تایرها معمولاً پس از 5 سال نیاز به تعویض دارند.

با گذشت زمان، لاستیک ها خشک می شوند و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. این امر می تواند باعث افزایش خطر پارگی تایر شود. همچنین سایش ناهموار تایر نشان دهنده این است که تایر فرسوده شده است. در این حالت، تایر به طور یکنواخت روی جاده نمی چرخد و می تواند باعث کاهش کنترل خودرو شود.

 

رانندگی چگونه بر عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد

یکی از موارد تأثیرگذار بر نحوه فرا رسیدن بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو، سبک رانندگی است. آمار خرابی و ترکیدگی لاستیک بین رانندگان عجول بسیار زیاد است، در حالی که رانندگان محتاط به ندرت نیاز به تعویض تایر پنچر پیدا می‌کنند. بزرگترین دلیلی که این تفاوت را به وجود می‌آورد، سبک رانندگی است. بهره‌مندی از سبک رانندگی مناسب سبب افزایش عمر تایرها می‌شود. برای بهره‌مندی از این سبک، کافی است تا راهکارهای زیر را دنبال کنید:

رانندگی چگونه بر عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد

 

راهکار اول، از رانندگی با سرعت‌های بالا بپرهیزید

سرعت یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های رانندگی است. هرچقدر سریع‌تر رانندگی کنید، آدرنالین بیشتری در رگ‌های شما جاری می‌شود و هیجان بالاتری را دریافت خواهید کرد. با این حال نباید در افزایش سرعت افراط کنید. رانندگی در سرعت‌های بالا عامل مرگ زودرس تایرهای اتومبیل شما خواهد بود.

هر تایر تحمل میزان مشخصی از سرعت را دارد که در قالب حروف انگلیسی روی آن درج شده است. برای مثال شاخص سرعت Q‌ نشان می‌دهد که حداکثر سرعت قابل تحمل توسط این تایر، 160 کیلومتر بر ساعت است. رانندگی در سرعت‌های بالا موجب می‌شود تا ساختار درونی تایر تحت فشار قرار بگیرد و دمای آن نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه عمر تایر به مرور کاهش می‌یابد و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نیاز به تعویض تایر خواهید داشت.

راهکار دوم، به تایر شوک وارد نکنید

اگر تجربه رانندگی در جاده‌های کشورمان را داشته باشید، حتما با حرکات مورب رانندگان که در اصطلاح عامه لایی‌کشی نامیده می‌شود آشنا هستید. این حرکات علاوه‌بر به خطر انداختن جان راننده و دیگران، مشکلات بزرگتری را نیز به همراه دارد. تغییر ناگهانی مسیر در سرعت‌های بالا، موجب وارد شدن شوک ناگهانی به تایرها می‌شود. این شوک ساختار تایرها را دستخوش ریزش می‌کند و امکان ترکیدن آن را افزایش می‌دهد.

راهکار سوم، هنگام پارک کردن توجه کامل را داشته باشید

بیشترین دلیل وارد شدن آسیب به تایرها، برخورد و سایش آن‌ها با قطعاتی همچون لبه جدول‌ها یا سنگ‌های تیز کنار جاده است؛ بنابراین بایستی هنگام پارک کردن در حاشیه جاده یا خیابان، توجه کامل را به اطراف داشته باشید. رعایت فاصله طولی هنگام پارک کردن در این امر بسیار مفید خواهد بود. نیازی نیست تا برای پارک کردن به لبه جدول بچسبید، چرا که این کار سایش لاستیک را برای شما به همراه خواهد داشت.

راهکار چهارم، در مواقع لزوم از خودرو استفاده کنید

رانندگی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که یک فرد در طول عمرش انجام می‌دهد، با این حال رانندگی در تمامی شرایط توصیه نمی‌شود. برای مثال هنگام بارش شدید برف یا زمانی که دمای هوا به بیش از 40 درجه افزایش یافته است، رانندگی به هیچ عنوان برای تایرها نتایج مناسبی را در بر ندارد. رانندگی در شرایط جوی نامساعد عمر لاستیک‌ها را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا بهترین زمان تعویض تایر خودرو زودتر از موعد فرا برسد.

 

زمان تعویض لاستیک جلو و عقب:

 

  • لاستیک های جلو: لاستیک های جلو معمولاً زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. این امر به دلیل قرار گرفتن لاستیک های جلو در معرض فشار و اصطکاک بیشتری است. بنابراین، توصیه می شود هر 20 تا 30 هزار کیلومتر لاستیک های جلو را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

 

  • لاستیک های عقب: لاستیک های عقب معمولاً عمر بیشتری نسبت به لاستیک های جلو دارند. با این حال، باید هر 40 تا 50 هزار کیلومتر لاستیک های عقب را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

 

لاستیک ماشین هر چند کلیومتر باید عوض شود؟

 

  • میزان سایش لاستیک: لاستیک ها معمولاً پس از طی مسافت 40 تا 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.

 

  • بریدگی یا پارگی لاستیک: در صورت بریدگی یا پارگی لاستیک، باید آن را تعویض کنید.

 

  • آسیب دیدگی لاستیک: در صورت آسیب دیدگی لاستیک، مانند ضربه خوردن یا خوردگی، باید آن را تعویض کنید.

 

  • عمر لاستیک: لاستیک ها معمولاً پس از 5 سال نیاز به تعویض دارند.

 

بنابراین، پاسخ به این سوال که لاستیک ماشین هر چند کلیومتر باید عوض شود، می تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی توصیه می شود هر 20 تا 30 هزار کیلومتر لاستیک های جلو را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. لاستیک های عقب نیز باید هر 40 تا 50 هزار کیلومتر بررسی شوند.

 

نکاتی که باید هنگام خرید لاستیک دقت کنید

حتی اگر بالاترین سطح رعایت را نسبت به تایرهای اتومبیل خود داشته باشید، بازهم بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو برای شما فرا خواهد رسید. هنگامی که موعد تعویض تایرها فرا برسد، ناچار هستید تا تایرهای کهنه را با تایرهای جدید تعویض کنید. رعایت برخی نکات هنگام تعویض تایرهای قدیمی با نمونه‌های جدید خالی از لطف نیست.

نکاتی که باید هنگام خرید لاستیک دقت کنید 

نکته اول: به ابعاد تایر دقت کنید

هر خودرو بر اساس رینگ خود، می‌تواند میزبان تعداد محدودی از تایرها باشد. سایز استاندارد تایر هر خودرو در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. علاوه‌بر آن می‌توانید از تایرهای پهن‌تر نیز برای اتومبیل خود بهره ببرید. با این حال هیچ‌گاه نمی‌توان تایرهای بسیار پهن را روی رینگ استاندارد خودرو نصب کرد، مگر آن که رینگ خودرو با نوع اسپرت تعویض شود.

نکته دوم، تمامی تایرها را تعویض کنید

یکی از نکات مهم تعویض لاستیک هنگام فرا رسیدن بهترین زمان تعویض تایر خودرو، خرید چهار حلقه لاستیک است. برخی از رانندگان تنها دو حلقه لاستیک برای محور جلو خودرو خریداری می‌کنند. این کار اشتباه است، چرا که تایرهای عقب خودرو نیز نقش مهمی در حفظ چسبندگی اتومبیل دارند. اگر تایرهای عقب فرسوده باشند و چسبندگی لازم را با سطح آسفالت ایجاد نکنند، تایرهای جلو قادر به فرمان‌دهی خودرو نخواهند بود؛ بنابراین بهتر است تا هنگام خرید لاستیک‌ها، تمامی تایرهای کهنه را با نمونه‌های جدید تعویض کنید.

نکته سوم، جدیدترین تایرها را خریداری کنید

همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، عمر یک تایر از شش سال فراتر نمی‌رود؛ بنابراین بهتر است تا زمان به موقع تعویض لاستیک را با خرید تایرهای جدیدتر افزایش دهید. هنگام خرید لاستیک‌های جدید، تازه‌ترین تایرها را خریداری کنید تا مدت زمان بیشتری برای شما خدمت‌رسانی کنند

نکته چهارم، رینگ‌ها را پیش از نصب تایر جدید، بررسی کنید

هنگامی که تایرهای قدیمی را با لاستیک‌های جدید تعویض می‌کنید، رینگ خود میزبان تایرهای جدیدی می‌شود. این تایرها تا چند سال روی رینگ باقی خواهند ماند، به همین دلیل بهتر است تا از مکانیک بخواهید رینگ‌ها را هنگام تعویض تایرها بررسی کند. اگر رینگ‌های اتومبیل شما دچار خوردگی یا پوسیدگی از ناحیه درونی باشند، متوجه وجود این مشکل خواهید شد و از وقوع یک رخداد ناگوار جلوگیری خواهید کرد.

جمع بندی

اگر از ابتدای این مطلب با ما همراه بوده باشید، اکنون می‌دانید که بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو یک معیار نسبی است. فرا رسیدن زمان تعویض تایرها به عوامل متعددی بستگی دارد و در مورد هر خودرو متفاوت است. برای مثال تاکسی‌ها در فواصل زمانی کوتاه‌تری نیاز به تعویض تایر پیدا می‌کنند، در حالی که خودروهای شخصی ممکن است تا سال‌ها از نصب تایرهای جدید بی‌نیاز باشند؛ بنابراین به یاد داشته باشید که فرا رسیدن بهترین زمان تعویض تایر خودرو به شما و نحوه رفتار شما با اتومبیل بستگی دارد. با این حال بعید است که یک تایر بتواند بیش از شش سال به خدمت‌رسانی بدون وقفه خود ادامه دهد. در نتیجه پیش از آن‌که عواقب ترکیدن لاستیک گریبان‌ شما را بگیرد، بهتر است تا تایرهای قدیمی خود را با نمونه‌های جدید تعویض نمایید.

 

سوالات متداول


1- تایر را با هوای عادی پر کنیم یا نیتروژن؟

متخصصان حوزه لاستیک توصیه می‌کنند تا تایرهای اتومبیل خود را با گاز نیتروژن پر کنید. این گاز پایداری بیشتری دارد و موجب خنک ماندن ساختار داخلی تایر می‌شود؛ بنابراین اگر به گاز نیتروژن دسترسی دارید، تایرها را با گاز نیتروژن پر کنید.

2- تایر معمولی بخریم یا چهار فصل؟

تایرهای چهارفصل نوع کارآمدی از لاستیک‌ها هستند که وجود آن‌ها برای هر خودرو مفید خواهد بود. این تایرها حدود 30 درصد از تایرهای معمولی گران‌تر هستند. اگر می‌توانید از پس هزینه‌های خرید یک تایر چهار فصل بربیایید، پس انتخاب آن نسبت به تایر معمولی ارجحیت دارد.
 

3- آیا دوام تایرهای چهار فصل بیشتر از تایرهای عادی است؟

پاسخ این سوال مثبت است. تایرهای چهارفصل از پلاستیک‌های مقاوم‌تری ساخته شده‌اند و به همین دلیل ماندگاری بالاتری نسبت به تایرهای عادی دارند.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment