0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آموزش پنچر گیری ماشین

زمان مورد نیاز برای مطالعه 13 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/03/25
نظرات وبلاگ 0

با توجه به این که لاستیک خودرو عمر مفیدی دارد و پس از اتمام تاریخ انقضا ممکن است آسیب پذیر باشد و یا گاهی اوقات فرو رفتن اجسام تیز و ضربه دیدن لاستیک سبب کم باد شدن آن و به وجود آمدن اختلال در عملکرد لاستیک می‌شود، پنچرگیری کردن لاستیک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر راننده‌ای باید آن را آموزش ببیند چرا که ممکن است در جاده‌های بارانی، کوهستانی و یا حتی در میان بیابان‌های تاریک لاستیک ماشین پنچر شود. در چنین شرایطی شما نه راه پیش دارید نه پس. پس بهتر است با آموزش دیدن پنچرگیری لاستیک خودرو، خود را برای چنین مواقعی آماده کنید.

به طور کلی باید بگوییم که پنچرگیری کردن خودرو اگر با توجه به نکات مهم در این زمینه انجام شود، کاری بسیار آسان است. سعی کنید زمانی که خودرویی را خریداری می‌کنید، یک زاپاس و یک تیوپ سالم را برای آن در نظر گرفته و آن را در صندوق عقب خودرو قرار دهید تا اگر این خودرو دچار پنچری شد، سریعا و با استفاده از تکنیک‌های مخصوصی که ما در ادامه قرار است آن‌ها را برای شما شرح دهیم، لاستیک‌ خودروی خود را تعویض کنید.

روش های گرفتن پنجری خودرو

روش اول: پنچرگیری با اسپری

  • پیدا کردن سوراخ لاستیک

    برای این که با استفاده از روش پنچرگیری با اسپری بتوانید لاستیک خودرو را پنچرگیری کنید، ابتدا لازم است که سوراخ لاستیک را پیدا کنید. محل دقیق قرار گرفتن سوراخ لاستیک در دفترچه راهنمای لاستیک آمده است اما شما با نگاهی دقیق به لاستیک می‌توانید در سریع‌ترین حالت ممکن این سوراخ را پیدا کنید. پس از این که سوراخ پیدا شد، باید باد لاستیک را با استفاده از تلمبه بیشتر کنید تا عیب آن پیدا شود.

  • بررسی کردن لاستیک با چشم

    در مرحله‌ی بعد، لاستیک را با چشم خود بررسی کنید. بررسی کردن لاستیک بدین منظور اتفاق می‌افتد که شما بتوانید مشکل لاستیک را پیدا کنید و آن را برطرف نمایید. برای سهولت در بررسی لاستیک، استفاده از یک ‌چراغ قوه می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

    در این شرایط اگر شما نتوانستید محل نشتی لاستیک را پیدا کنید، باید به دنبال صدا باشید. صداهایی مثل خارج شدن باد از لاستیک می‌توانند شما را با سوراخ به وجود آمده در سطح لاستیک آشنا کنند. علاوه بر گوش کردن صدا شما می‌توانید با کشیدن دست بر روی لاستیک هم تا حدودی از سوراخ‌های به وجود آمده در سطح آن مطلع شوید. در نهایت اگر تمامی راهکارهای گفته شده را انتخاب کردید اما باز هم موفق به پیدا کردن سوراخ سطح لاستیک نشدید، بهتر است کمی آب را با صابون و مواد شوینده و بهداشتی مخلوط کنید و آن را بر روی لاستیک بکشید. با انجام این کار دیگر حتما متوجه می شوید که کدام قسمت معیوب است و کدام قسمت هیچ سوراخی ندارد.

  • پوشاندن لاستیک با کف

    پس از این که با استفاده از مواد شوینده توانستید سطح لاستیک و قسمت معیوب شده را پیدا کنید، باید تمامی قسمت‌های لاستیک را با استفاده از صابون و کف بپوشانید. این کار به دلیل این که شما قسمت عیب دیده را گم نکنید انجام می‌شود و می‌تواند حتی از مراحل پنچرگیری لاستیک ماشین حذف شود.

    پوشاندن لاستیک با کف
  • خارج کردن عامل پنچری در لاستیک

    حال که شما با قسمت عیب دیده آشنا شدید و آن را پیدا کردید، لازم است که شی‌ء فرو رفته در لاستیک را به آرامی از درون آن خارج کنید. این مرحله از پنچرگیری یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید با استفاده از ابزارهای مخصوص و با دقت کامل انجام شود. در غیر این صورت نه تنها لاستیک شما پنچرگیری نمی‌شود بلکه ممکن است به دست یا سایر قسمت‌های بدنتان هم آسیب‌های جدی برسد. البته دقت داشته باشید که در مواقعی لاستیک پارگی پیدا می‌کند و اصلا هیچ چیزی درون آن فرو نرفته است. به نظر شما در این صورت باید چه‌ کار کنیم؟ بله درست است! در این شرایط چاره‌ی دیگری نداریم جز این که لاستیک را تعویض نماییم و از یک لاستیک نو استفاده کنیم.

  • چرخاندن چرخ

    حال که توانستید اشیاء بیرونی را از درون لاستیکتان خارج کنید، باید چرخ را بر روی رینگ خودرو بچرخانید تا این که سرپیچ باد لاستیک را به قسمت بالای قرار گرفتن لاستیک منتقل کنید. حال باید نازل اسپری خود را بر روی دهانه‌ی این سر پیچ گذاشته و باد را با فشار وارد لاستیک‌ کنید. پیش از این که درب اسپری را باز کنید، توجه داشته باشید که اسپری باید تکان بخورد تا محتویات آن با هم ترکیب شده و به سپس وارد لاستیک شود.

  • حرکت دادن چرخ

    حال خودرو را روشن کنید و مسافت کمی را طی کنید. اگر چرخ لاستیک شما همان طور پر باد ماند، یعنی شما پنچرگیری را با موفقیت به پایان رسانده‌اید اما اگر پس از اندکی حرکت متوجه شدید که دوباره لاستیک‌ خودروی شما در حال خالی کردن باد است، بهتر است خودرو را در یک گوشه پارک کرده و سپس به طور کلی لاستیک را با استفاده از زاپاس تعویض کنید.

روش دوم: پنچرگیری با ماده پنچرگیری

  • باز کردن پیچ‌های چرخ

    در روش دوم از پنچرگیری کردن لاستیک خودرو شما باید ابزارهای خاصی مثل پیچ‌های مخصوص، انبر دست و آچارهای مختلف را با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید لاستیک خودروی خود را پنچرگیری کنید. در این روش ابتدا باید خودروی خود را در یک محیط ایمن پارک‌ کنید و سپس با استفاده از آچار پیچ لاستیک خودرو را به آرامی باز کنید.

    بعد از انجام این کار باید وزن خودرو را کاهش دهید تا عملیات پنچرگیری لاستیک به راحتی انجام شود اما این کار بدون جک ‌زدن امکان پذیر نیست. بنابراین در این مرحله باید لاستیک خودرو را با استفاده از جک بالا ببرید و سپس چرخ را بر خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده و آن را از رینگ خودرو خارج کنید. این کار با استفاده از جک‌های هیدرولیکی راحت‌تر انجام می‌شود اما بهتر است قبل از انجام مراحل فوق، ابتدا دفترچه‌ی راهنمای خودرو و لاستیک آن را مطالعه کنید تا از نکات کلیدی تعویض لاستیک و جک زدن خودرو مطلع شوید. در این صورت سلامت شما به هنگام کار با جک هم افزایش پیدا می‌کند.

  • بررسی لاستیک

    پس از این که با استفاده از جک لاستیک را از رینگ‌ جدا کرده و آن را بیرون آوردید، باید بررسی‌های اولیه را بر روی لاستیک پیاده کنید اما چگونه؟

    کافی است شما دستتان را بر روی بدنه‌ی لاستیک بکشید و با نگاه سطحی بر روی لاستیک، قسمت معیوب را پیدا کنید. اگر نتوانستید با چشم عادی عیب لاستیک را بیابید، می‌توانید از ابزارهایی مثل چراغ قوه استفاده نمایید. پس از بررسی لاستیک و یافتن محل نشتی آن، شما باید این محل را تعمیر کنید.

    بررسی لاستیک
  • تعمیر کردن محل نشتی

    در این مرحله از پنچرگیری لاستیک به روش استفاده از مواد محل مورد نظر را با استفاده ‌کردن از وسیله‌های مخصوصی مثل سوهان پنچرگیری و یا ابزارهای خارج کردن شیء از لاستیک، تمیز کنید و سپس محل نشتی را با استفاده از مواد مخصوص پر کنید. برای حصول اطمینان از این بخش شما می‌توانید از یک چسب لغزنده برای چسباندن این مواد استفاده کنید. البته باید مدتی مجال استراحت به این چسب را بدهید تا بتواند مواد را به خوبی به بدنه‌ی تیوپ شما بچسباند. حال اگر قسمتی مضاف از مواد بر روی لاستیک باقی مانده است، می‌توانید این قسمت را به وسیله‌ی تیغه‌های تیز برش دهید اما دقت داشته باشید که این برش‌کاری سبب جدا شدن مواد از سطح لاستیک نشود.

  • باد کردن لاستیک

    در این مرحله باید لاستیک را تست کنید و اگر احساس کردید که لاستیک به صورت مجدد نیاز به باد شدن دارد، باید آن را با استفاده از تلمبه‌های مخصوص، باد کنید. در مرحله‌ی بعد لاستیک را بر روی رینگ قرار داده و به آرامی و با در نظر گرفتن نکات ایمنی، آن را بر روی رینگ سوار کنید. این کار ممکن است خطرناک باشد. پس حتما از یک فرد دیگر هم به هنگام نصب لاستیک کمک بگیرید.

  • پایین آوردن جک

    پس از این که لاستیک را نصب کردید، متوجه این می‌شوید که هنوز این قسمت از خودرو در هوا معلق است. پس باید جک را نیز از زیر خودرو بردارید. حال که جک را هم برداشتید، لازم است دوباره لاستیک را چک کنید و در نهایت از خودروی خود استفاده نمایید. این روش از روش‌های پنچرگیری لاستیک خودرو متداول ترین روش پنچرگیری است که حتی در تعمیرگاه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس سعی کنید همیشه مواد مربوط به پنچرگیری را به عنوان لوازم تجهیزاتی در خودروی خود قرار دهید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده نمایید.

نکات مهمی که هنگام گرفتن پنچری ماشین باید به آن‌ها توجه کنید!

    • یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در جهت پنچرگیری خودرو به آن توجه داشته باشید این است که خودرو را در یک محیط امن ‌پارک ‌کنید و سپس با استفاده از ابزارهای هشدار دهنده، دیگر رانندگان را از توقف خود مطلع نمایید. با این کار می‌توانید با خیال راحت به پنچرگیری چرخ خودرو بپردازید.
    • همیشه سعی کنید یک پک ‌پنچرگیری حاوی نخ‌های پنچرگیری، جک خودرو، چسب پنچرگیری و ابزارهای مربوطه را در خودروی خود قرار دهید تا در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده‌ کنید.
    • هنگام تعویض لاستیک بهتر است با استفاده از جک فاصله‌ی چرخ با زمین را افزایش دهید و سپس آن را به آرامی باز کرده‌ و لاستیک را تعویض کنید.
    • حتما تلمبه‌ای را در خودرو قرار دهید تا با استفاده از آن باد لاستیک‌ خودرو را چک ‌کنید.
    • اگر در نزدیکی تعمیرگاه‌های شهری خودروی شما دچار پنچری شد، بهتر است خودرو را. به تعمیرگاه ببرید و آن را به کمک یک فرد دیگر پنچرگیری کنید.

نکات مهم پنچرگیری

هزینه‌ی پنچرگیری

به طور کلی هزینه‌های گرفتن پنچری لاستیک خودرو در هزینه‌های خرید اسپری، ماده‌ی پنچری، خرید باکس ابزارهای گرفتن پنچری و دستمزد فرد تعمیرکار خلاصه می‌شود. مسلما زمانی که شما خودتان آموزش پنچرگیری ماشین را یاد بگیرید و آن را به کار ببندید، دیگر نیازی نیست هزینه‌ای را به عنوان دستمزد تعمیرکار در نظر بگیرید اما همچنان استفاده از اسپری و مواد مختلف می‌تواند هزینه‌هایی را برای شما بتراشد که آن هم چندان زیاد نیست. البته دقت داشته باشید که خود تجهیزات پنچرگیری، لاستیک، مواد مختلف و اسپری‌های پنچرگیری هم از نظر قیمت در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها کیفیت خاصی هم دارند. از این رو لازم است که شما تمامی این جنبه‌ها را در نظر بگیرید و سپس اقدام به پنچرگیری خودرو کنید.

سخن پایانی

همه‌ی ما می‌دانیم که خودروها امروزه به عنوان اصلی‌ترین وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از این اجزا، لاستیک خودرو است که اصلی‌ترین قطعه‌ی تعبیه شده در خودرو برای حرکت کردن آن بر روی زمین است. به دلیل این که لاستیک با زمین برخورد دارد، ممکن است در آن اشیاء نوک تیز فرو بروند و یا برخی از عوامل مانند سنگ‌های موجود بر روب زمین سبب پنچر شدن لاستیک شود. در این شرایط شما به عنوان یک راننده باید از نحوه‌ی پنچرگیری کردن لاستیک خودرو مطلع باشید تا در نهایت بتوانید آن را پنچرگیری کرده و دوباره به حرکت خود ادامه دهید. به همین دلیل ما در این مقاله دو روش از روش‌های متعدد پنچرگیری خودرو را در اختیار شما قرار دادیم تا با استفاده از نکات مربوطه، به خوبی لاستیک خود را پنچرگیری کرده و تعویض نمایید. امیدواریم این مطالب از سایت فروشگاه رابستونبرای شما مفید واقع شده باشد.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment