0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آشنایی با لاستیک خودرو مخصوص فصل تابستان

خرید لاستیک یکی از نیازهای اساسی هر خودرو و راننده است. خودروها در بازه‌های زمانی 5 الی 6 ساله به تایر جدید نیاز دارند و رانندگان کار بلد نیز ترجیح می‌دهند تا همواره تایرهای مناسبی را برای اتومبیل خود در اختیار داشته باشند. از بین انواع تایرهای موجود در بازار، جستجو برای لاستیک مخصوص فصل تابستان بیشترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد.

ممکن است با شنیدن کلمه تایر مخصوص فصل تابستان، تصور کنید که این تایرها فقط مناسب استفاده در فصل تابستان هستند. با این حال چنین تصوری اشتباه است. لاستیک تابستانی در حقیقت همان نوع مرسوم تایر به شمار می‌رود که در هر فروشگاهی قابل دسترسی است. در مقاله امروز از رابستون، به بررسی جنبه‌های مختلف تایر تابستانی و چرایی خرید آن خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید تایر در آینده نزدیک را دارید یا آن‌که می‌خواهید در مورد لاستیک مخصوص فصل تابستان اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید، با ما همراه باشید.

منظور از لاستیک مناسب تابستان چیست؟

در ابتدا بایستی منظور از تایر مخصوص فصل تابستان را توضیح دهیم. از نخستین روزهای اختراع خودروها در قرن نوزدهم میلادی تا به امروز، متخصصین و مهندسان به دنبال راهکارهایی بودند تا خودروها را به وسایل نقلیه همه جا رو تبدیل کنند. اختراع چراغ خودرو، تایرهای زمستانی، رادارهای دید در شب و دوربین‌های 360 درجه از جمله کارهایی است که مهندسان برای افزایش قابلیت خودروها انجام داده‌اند. هدف از انجام این کارها، امکان‌پذیر شدن رانندگی با خودرو در تمامی شرایط جوی و محیطی بوده است.

با این حال پس از 150 سال، همچنان اصول رانندگی بدون تغییر باقی مانده‌اند. بهتر است تا رانندگی را در روز انجام دهید و در مواقعی که هوا طوفانی بوده یا برف زیادی سطح جاده را فرا گرفته است، از رانندگی اجتناب کنید. همین دو مسئله به سادگی نشان می‌دهند که چرا تایر تابستانی و لامپ‌های هالوژنی انتخاب نخست بسیاری از رانندگان هستند.

لاستیک تابستانی در حقیقت همان تایر عادی است. در واقع هر چیزی که به نام تایر معمولی می‌شناسیم، یک تایر تابستانی است. انواع دیگر لاستیک همچون تایرهای چهارفصل و تایرهای زمستانی با علامت‌های خاصی مشخص می‌شوند تا مصرف‌کننده بتواند تفاوت آن‌ها و لاستیک تابستانی را تشخیص دهد.

منظور از لاستیک مناسب تابستان چیست؟

نام لاستیک تابستانی از کجا آمد؟

اکنون که این مفاهیم در مورد لاستیک مخصوص فصل تابستان را مرور کردیم، شاید این پرسش برای شما پیش آید که چرا این نام برای تایرهای معمولی برگزیده شده است. عبارت تایر تابستانی یا لاستیک تابستانی پس از اختراع نخستین تایرهای مخصوص فصل زمستان به کار گرفته شد.

نخستین تایر زمستانی در سال 1934 میلادی اختراع شد که مناسب استفاده در کامیون‌ها و خودروهای سنگین باری بود. هدف از اختراع این تایر، ارائه لاستیک کارآمدتری بود که بتواند با جاده‌های نه‌چندان هموار آن دوران سازگار شود. لاستیک‌های زمستانی قدرت حرکتی بیشتری را برای کامیون‌ها فراهم می‌کردند و بنابراین امکان گیر کردن آن‌ها در یخ و برف کاهش یافت. از آن پس برای آن‌ که تفاوت تایرهای مخصوص شرایط سخت و تایرهای عادی مشخص شود، نام تایر تابستانی را برای این گونه لاستیک‌ها انتخاب کردند. بدیهی است که یک راننده در تمامی شرایط به لاستیک زمستانی نیاز نداشت، از این رو در اکثر مواقع تایر تابستانی می‌توانست نیازهای او را برطرف کند.

چه تفاوت‌هایی بین تایرهای تابستانی و زمستانی و تمام فصل وجود دارد؟

امروزه اگر برای خرید لاستیک به یک فروشگاه مجازی یا حقیقی عرضه تایر مراجعه کنید، انواع مختلفی از تایرها را خواهید دید. این تایرها شامل لاستیک مخصوص فصل تابستان، لاستیک مخصوص زمستان و لاستیک چهارفصل یا تمام فصل هستند. ممکن است فروشنده شما را به خرید نوع خاصی از لاستیک ترغیب کند یا آن‌که دوستان شما چنین توصیه‌ای را به شما داشته باشند. با این حال در زمانه فعلی که قیمت یک کالا حرف نخست را برای خریدن یا نخریدن آن می‌زند، بایستی انتخاب معقولی داشته باشید و لاستیک مناسبی را خریداری کنید.

چه تفاوت‌هایی بین تایرهای تابستانی و زمستانی و تمام فصل وجود دارد؟

تایر تابستانی، کارآمد در اکثر مواقع

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، عبارت لاستیک مخصوص فصل تابستان برای تایرهای عادی به کار می‌رود. این تایرها بیشترین میزان چسبندگی را در شرایطی دارند که سطح جاده خشک است و دمای هوا نیز بالاتر از سطح انجماد (بیشتر از 4 درجه سانتی‌گراد) قرار دارد؛ بنابراین در اکثر اوقات سال می‌توانید از تایرهای تابستانی استفاده کنید.

تایرهای تابستانی علاوه بر شرایط جوی خشک و گرم، در شرایط بارانی نیز عملکرد خوبی دارند. طراحی الگوی آج این تایرها به گونه‌ای است که می‌توانند آب باران را به سرعت از سطح خود به بیرون انتقال دهند. در نتیجه چسبندگی خودرو هنگام باران نیز حفظ می‌شود. سواری خودرو هنگام استفاده از لاستیک تابستانی بسیار نرم و راحت است، از این رو تولیدکنندگان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت برای محصولات خود از تایرهای تابستانی عریض استفاده می‌کنند تا میزان چسبندگی خودرو را افزایش دهند.

افرادی که در مناطق با اقلیم گرم و خشک یا گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، نیازی به خرید تایرهای مخصوص زمستان ندارند. آن‌ها می‌توانند با خرید تایر تابستانی همواره بهترین چسبندگی را در اختیار داشته باشند و از سواری نرم لذت ببرند. علاوه بر آن خرید تایرهای تابستانی سبب می‌شود تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، چرا که لاستیک تابستانی ارزان‌تر از تایر چهارفصل است.

لاستیک زمستانی، مناسب برف و یخ

لاستیک زمستانی نوع خاصی از تایر هستند که برای مقابله با یخ و برف یا گل و لای غلیظ طراحی شده‌اند. استفاده از این لاستیک‌ها در مناطقی که زمستان‌های سخت را تجربه می‌کنند، برای مالکان خودروها کارآمد خواهد بود. همچنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که جاده‌های مناسبی ندارد و مسیرهای آن منطقه با کوچک‌ترین باران در گل و لای غوطه‌ور می‌شوند، خرید تایرهای زمستانی برای استفاده در اتومبیل شما مفید خواهد بود.

با این حال در زمانی که سطح جاده خشک و صاف باشد، تایرهای زمستانی کارایی خود را از دست خواهند داد. این تایرها به دلیل آج عمیق و خاص خود، برای جنگیدن با مسیرهای صعب العبور مناسب هستند و در جاده‌های عادی کارایی ندارند. اگر از تایرهای زمستانی برای عبور و مرور در جاده‌های عادی استفاده کنید، تنها نتیجه‌ای که به دست خواهید آورد فرسایش لاستیک و سواری خشن خواهد بود؛ بنابراین هنگامی که شرایط جوی سخت به پایان می‌رسد، بایستی تایر زمستانی را با لاستیک تابستانی تعویض کنید.

لاستیک چهارفصل، خوب در همه جا، بهترین در هیچ جا

خرید دو مدل تایر از نوع لاستیک تابستانی و زمستانی و تعویض آن‌ها، یکی از دردسرهای رانندگان در بسیاری از نقاط جهان بود. به همین دلیل شرکت گودیر در سال 1977 تصمیم گرفت تا تایرهای چهارفصل یا تمام فصل را معرفی کند. این تایرها ترکیبی از تایرهای تابستانی و زمستانی هستند که رانندگان را از تعویض فصلی تایر بی‌نیاز می‌کنند.

لاستیک‌ چهارفصل از نظر ظاهری شباهت قابل توجهی به تایر تابستانی دارد، با این حال اگر این لاستیک را از نزدیک بررسی کنید متوجه تفاوت‌های آن خواهید شد. الگوی آج تایرهای چهارفصل در مقایسه با لاستیک‌های تابستانی متفاوت است تا در شرایط سخت کارایی خود را حفظ کند. روی این تایرها علامت M+S درج شده است. سازندگان با درج این علامت روی تایر به مصرف‌کننده اعلام می‌کنند که تایر در شرایط برف و گل، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

استفاده از تایرهای چهارفصل در مناطقی با اقلیم سرد می‌تواند کارآمد واقع شود. در حقیقت لاستیک‌های چهارفصل را می‌توانید در جاده‌های برفی نیز استفاده کنید، به شرطی که برف سنگین سطح جاده را نپوشانده باشد. لاستیک‌های چهارفصل تا زمان وخیم شدن شرایط، به خدمت رسانی خود ادامه می‌دهند. با این حال عملکرد آن‌ها در شرایط گرما و سرما، به اندازه تایرهای تابستانی یا زمستانی نیست.

لاستیک چهارفصل، خوب در همه جا، بهترین در هیچ جا

اهمیت تایر خودرو تابستانی چیست؟

بزرگ‌ترین اهمیت لاستیک مخصوص فصل تابستان، چسبندگی فوق‌العاده‌ای است که این تایر برای اتومبیل شما ایجاد می‌کند. تایرهای زمستانی برای مقابله یا یخ و برف ساخته شده‌اند و هدف از تولید لاستیک‌های چهارفصل نیز دوام در تمامی شرایط است؛ بنابراین هیچ‌کدام از آن‌ها چسبندگی تایرهای تابستانی را به کاربر ارائه نمی‌دهند.

لاستیک‌های تابستانی سطح مقطع بزرگ‌تری دارند و طراحی آج آن‌ها نیز به گونه‌ای است که بیشترین تماس را با سطح جاده برقرار می‌کنند. از این رو خودرو هنگام گردش یا ترمز گیری، عملکرد قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد.

تولیدکنندگان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت به همین دلیل از تایرهای تابستانی در محصولات خود استفاده می‌کنند. این تایرها بیشترین میزان هندلینگ را در اختیار راننده قرار می‌دهند؛ بنابراین هنگام استفاده از تایرهای تابستانی خودرو بالاترین سطح عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه اگر به رانندگی علاقه‌مند هستید یا دوست دارید بالاترین عملکرد خودرو را در اختیار داشته باشید، از تایرهای تابستانی برای اتومبیل خود استفاده کنید.

اهمیت تایر خودرو تابستانی چیست؟

مزایا و معایب استفاده از تایرهای تابستانی چیست؟

لاستیک‌های تابستانی به دلیل ساختار خاص خود، بیشترین میزان چسبندگی را در شرایط جوی خشک ایجاد می‌کنند؛ بنابراین هنگامی که باران یا برف نمی‌بارد و سطح جاده خشک است، بالاترین سطح کشش و چسبندگی را از تایر مخصوص فصل تابستان دریافت خواهید کرد. این مزیت به هندلینگ بهتر خودرو منجر می‌شود، از این رو می‌‌توانید پیچ‌ها را با سرعت بیشتری طی کنید. همچنین قدرت ترمز گیری خودرو در این حالت افزایش می‌یابد و خودرو در فاصله کوتاه‌تری متوقف خواهد شد.

ساختار لاستیک مخصوص فصل تابستان انعطاف‌پذیری متوسطی دارد و همین مزیت به کمک فنربندی خودرو می‌آید تا سرنشینان سواری راحتی را تجربه کنند. در نهایت بزرگ‌ترین مزیت تایر تابستانی قیمت آن است. این تایرها همواره از لاستیک‌های چهارفصل ارزان‌تر هستند و بنابراین کاربر هزینه کمتری را برای خرید آن‌ها خواهد پرداخت.

در سوی مقابل هنگامی که سطح جاده بیش از حد مرطوب است یا آن‌که دمای هوا به محدوده کمتر از 4 درجه سانتی‌گراد افت می‌کند، تایرهای تابستانی کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین تایرهای تابستانی هیچ‌گونه چسبندگی با سطوح برف و یخ ندارند. از این رو لازم است تا برای عبور از این مسیرها از تایر چهارفصل یا زمستانی استفاده کنید. همچنین ترکیبات به کار رفته در تایر مخصوص فصل تابستان در دماهای پایین دچار شکنندگی می‌شوند. در نتیجه نباید از تایر تابستانی در زمستان‌های سرد و سخت استفاده کنید، چرا که تایر خودرو در این وضعیت بیشتر از حالت عادی فرسوده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از تایرهای تابستانی چیست؟

ساختار تایرهای خودرو (لاستیک‌های خودرو)

لاستیک مخصوص فصل تابستان، زمستان و چهارفصل در تمامی شرایط بر اساس یک ساختار تولید می‌شوند. آنچه در فرآیند تولید تایرها تفاوت ایجاد می‌کند، نوع مواد به کار رفته در ساخت لاستیک و همچنین الگوی آج سطح تایر است. تایرهای امروزی فارغ از نوع، سازنده و قیمت بر اساس ساختار زیر تولید می‌شوند:

بخش اول، رویه تایر

مهم‌ترین بخش هر تایر، رویه آن است. رویه تایر وظیفه اصلی لاستیک را بر عهده دارد. این بخش با سطح جاده ارتباط برقرار می‌کند تا بر اثر اصطکاک ایجاد شده بین لاستیک و سطح مسیر، خودرو قابلیت حرکت داشته باشد. مهم‌ترین بخش رویه تایر آج آن است. زیر آج نیز لایه‌های پوششی قرار دارند که برای تقویت تایر در نظر گرفته شده‌اند. این لایه‌ها باعث می‌شوند تا لاستیک در سرعت‌های بالا، بتواند به خوبی بچرخد و عملکرد خود را حفظ کند.

بخش دوم، لایه داخلی

تمامی لاستیک‌های امروزی از نوع تیوبلس یا بدون تیوب هستند. تولیدکنندگان تایر به جای تیوب از لایه‌های داخلی استفاده می‌کنند. این لایه‌های داخلی توسط نوارهای فولادی و لایه‌های تقویتی حمایت می‌شوند.

بخش دوم، لایه داخلی

بخش سوم، دیواره

دیواره جانبی خودرو وظیفه دارد تا ساختار داخلی تایر را از ضربه و آسیب حفظ کند. معمولاً روی این لایه یک پوشش پارچه‌ای نیز قرار داده می‌شود تا فشار هوای درون تایر به صورت یکسان توزیع شود. علامت شناسایی یک تایر مرغوب، قطر زیاد دیواره آن است که از آج تایر حمایت می‌کند.

بخش چهارم، طوقه

طوقه‌ها رشته‌های فولادی با مقاومت بالا هستند که در محل اتصال دیواره و رویه لاستیک قرار دارند. وظیفه این رشته‌ها حفظ لاستیک روی رینگ خودرو است. اگر طوقه‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، امکان خارج شدن لاستیک از رینگ وجود دارد.

ساختار تایرهای خودرو (لاستیک‌های خودرو)

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله، درک صحیحی از لاستیک مخصوص فصل تابستان به دست آورده باشید. شناسایی دقیق انواع تایرهای موجود در بازار به شما کمک می‌کند تا خرید مطلوبی را تجربه کرده و بتوانید با صرف هزینه معقول، تایرهای مناسبی را برای اتومبیل خود خریداری کنید.

قیمت پایین‌تر تایر تابستانی در کنار دسترسی آسان به آن، از جمله مواردی هستند که خرید این تایر را برای افراد مختلف امکان‌پذیر کرده‌اند؛ بنابراین اگر از اتومبیل خود استفاده زیادی دارید، خرید تایرهای تابستانی یک عمل مقرون به صرفه برای شما خواهد بود. همچنین اگر در نیمه جنوبی کشور زندگی می‌کنید و با جاده‌های برف گرفته مواجه نیستید، می‌توانید از تایر تابستانی بیشترین عملکرد را دریافت کنید.

مصرف‌کنندگان تایر بایستی به این نکته توجه داشته باشند که اقلیم کشور ما نیمه خشک است؛ بنابراین در اکثر روزهای سال، شاهد تابش آفتاب و دمای بیش از 4 درجه سانتی‌گراد هستیم. این شرایط برای استفاده از تایرهای تابستانی ایده‌آل هستند. همچنین در روزهای گرم تابستان که دمای هوا تا 40 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد، تایر مخصوص فصل تابستان یک انتخاب ایده‌آل برای رانندگان ایرانی خواهد بود.

سوالات متداول

1- آیا لاستیک مخصوص فصل تابستان علامت شناسایی خاصی دارد؟

تایرهای تابستانی به طور معمول علامت خاصی ندارند. با این حال برخی تولیدکنندگان از علامت خورشید یا نوشته انگلیسی Summer‌ روی این مدل تایرها استفاده می‌کنند تا تفاوت آن‌ها را با انواع دیگر تایر گوشزد کنند.

 

2- لاستیک تابستانی ارزان‌تر است یا لاستیک چهارفصل؟

به طور معمول لاستیک‌های تابستانی از تایرهای چهارفصل قیمت کمتری دارند. با این حال در مورد برندهای مطرح، ممکن است این تفاوت قیمت معکوس باشد.

 

3- لاستیک تابستانی پهن بخریم یا استاندارد؟

اگر قصد خرید لاستیک تابستانی را دارید، می‌توانید برای افزایش چسبندگی و بهبود پایداری خودرو از تایرهای تابستانی پهن استفاده کنید. این کار موجب خواهد شد تا هندلینگ خودرو نیز بهبود پیدا کند.