0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

صفر تا صد راهنمای خرید انواع لاستیک خودرو

زمان مورد نیاز برای مطالعه 18 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/11/26
نظرات وبلاگ 0

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرویی بوده که کیفیت بالای آن امنیت ماشین را تا حد بسیار زیادی تضمین می‌کند. برندهای مختلفی در زمینه تولید لاستیک در حال فعالیت هستند که گاهاً این تنوع می‌تواند برای خریدار دردسر ایجاد کند! همان‌طور که می‌دانید هیچ چیزی همیشگی نیست؛ بنابراین لاستیک‌های خودرو هم نیاز دارند که هر چند سال یک بار عوض شوند.

اندازه درست لاستیک، شناخت انواع مختلف آن و... ازجمله مواردی هستند که هنگام خرید تایر اتومبیل باید در نظر داشته باشید. با خرید تایر مناسب، نه‌تنها امنیت خودرو تضمین می‌شود، بلکه مصرف سوخت و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در راهنمای خرید لاستیک خودرو ضمن آشنایی با انواع لاستیک خودرو، به معرفی نکاتی که لازم است هنگام خرید تایر مد نظر داشته باشید نیز خواهیم پرداخت.

انواع لاستیک خودرو

اولین موضوعی که لازم است در راهنمای خرید انواع تایر خودرو به آن توجه داشته باشید، آشنایی با انواع لاستیک خودرو و مشخصات هر کدام از آن‌ها است. لاستیک‌ها بر اساس نوع کاربرد در جاده، شرایط آب و هوایی و نوع ساخت به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند:

انواع لاستیک خودرو

انواع لاستیک بر اساس شرایط آب و هوایی

لاستیک‌های تابستانی

همان‌طور که از نام این لاستیک‌ها پیداست، می‌توان از آن‌ها در فصل تابستان استفاده کرد. البته قابل ذکر است که این لاستیک‌ها در فصول بهار و پاییز نیز عملکرد بسیار خوبی دارند. از جمله ویژگی‌های بارز این لاستیک‌ها که لازم است در راهنمای خرید لاستیک خودرو در نظر بگیرید، موارد زیر هستند:

لاستیک‌های تابستانی برای آب و هوای خشک و جاده‌های مرطوب و دمای هوای متوسط رو به گرم مناسب هستند. توجه داشته باشید که این نوع از تایرها تنها در آب و هوای بالاتر از ۴ درجه سانتی‌گراد عملکرد مناسبی دارند. میزان چسبندگی در این لاستیک‌ها به جاده زیاد است؛ در نتیجه خودرو بدون آن که مسافت زیادی را طی کند، متوقف خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های این لاستیک می‌توان به ترمزگیری مناسب و کنترل بیشتر خودرو توسط راننده اشاره کرد. این لاستیک‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای در شرایطی که متناسب با آن طراحی شده‌اند ارائه می‌دهند و در اکثر خودروهای معروف و قدرتمند مثل پورشه، مرسدس ای ام جی، موستانگ و کوروت استفاده می‌شوند.

لاستیک‌های زمستانی

نوع بعدی لاستیک که اشاره به آن در راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین حائز اهمیت بوده، لاستیک زمستانی است. این لاستیک‌ها که تحت عنوان یخ‌شکن و برفی نیز شناخته می‌شوند، برای جاده‌های برفی و لغزنده گزینه بسیار ایده‌آلی به حساب می‌آیند. میزان چسبندگی این لاستیک‌ها بسیار بالا بوده و قابل مقایسه با هیچ نوع دیگری از تایرها نیست. لاستیک‌های زمستانی به لطف دارا بودن قدرت یخ‌شکنی برای حرکت، توقف و همچنین کنترل معابر و جاده‌های یخ‌زده مناسب هستند. روی بلوک‌های آج لاستیک‌های زمستانه سوراخ کوچکی تعبیه شده که راننده می‌تواند با کمک آن میخ یخ‌شکن را بسیار راحت‌تر روی تایر نصب کند.

لاستیک‌های زمستانی

در راهنمای خرید لاستیک خودرو در نظر داشته باشید که این لاستیک‌ها برای رانندگی در جاده‌های معمولی و سرعت زیاد گزینه چندان مناسبی نیستند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که احتمال بارش برف سنگین در طی سال فقط یک بار است، پیشنهاد می‌شود این لاستیک را به عنوان لاستیک دوم خریداری کنید.

لاستیک‌های مناسب چهارفصل

نوع بعدی تایر در راهنمای خرید لاستیک خودرو که پرکاربردترین نوع لاستیک نیز محسوب می‌شوند، تایرهای چهارفصل هستند. این لاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که برای هر نوع آب و هوا و جاده‌ای مناسب هستند. استفاده از این نوع لاستیک‌ها امکان رانندگی راحت‌تر، امن‌تر و بهتر را فراهم می‌کند.

لاستیک‌های چهارفصل از میزان چسبندگی خوبی برخوردار هستند؛ در نتیجه می‌توان از آن‌ها برای رانندگی در جاده‌های مرطوب و در برف متوسط استفاده کرد. اگر قصد خرید لاستیکی را دارید که دارای آج مناسب و عملکرد خوب در تمام طول سال باشد، ما به شما در راهنمای کامل انتخاب و خرید لاستیک ماشین، لاستیک‌های چهارفصل را پیشنهاد می‌کنیم. تایرهای چهارفصل برای اتومبیل‌های اسپرت گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

لاستیک‌های مناسب چهارفصل

انواع لاستیک بر اساس شرایط جاده‌ای

لاستیک‌های معمولی

این لاستیک‌ها در راهنمای خرید لاستیک خودرو، ازجمله بهترین گزینه‌ها برای رانندگی در جاده‌های معمولی و استاندارد هستند. چسبندگی با سطح جاده در لاستیک‌های مذکور معقول بوده و آج و شیار آن‌ها دارای عمق کمتری است.

لاستیک‌های آفرود

این نوع از تایرها مناسب خودروهای شاسی بلند بوده و در جاده‌های ناهموار گزینه مناسب‌تری هستند. این تایرها از میزان انعطاف‌پذیری لازم برای عبور از مسیرهای ناهموار برخوردارند. شیار و آج آن‌ها عمیق‌تر بوده و در مسیرهای گلی و نرم حداکثر چسبندگی را ایجاد می‌کنند.

لاستیک‌های همه‌جارو یا چند منظوره

تایرهای همه‌جارو از قابلیت استفاده در جاده‌های آفرود و استاندارد برخوردار هستند. اگر آفرود برای شما در حد یک سرگرمی است، در راهنمای خرید لاستیک خودرو به شما پیشنهاد خرید این نوع از لاستیک‌ها را می‌دهیم.

لاستیک‌های همه‌جارو یا چند منظوره

انواع لاستیک بر اساس نوع ساخت

لاستیک بدون تیوب رادیال

این لاستیک‌ها در مقایسه با سایر تایرها که در راهنمای خرید لاستیک خودرو اشاره کردیم، دارای عمر بالاتر و مقاومت غلتشی بیشتری هستند؛ در نتیجه باعث بهبود مصرف سوخت و افزایش بازدهی اتومبیل خواهند شد. علاوه بر این، این لاستیک‌ها میزان فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش می‌دهند.

لاستیک بدون تیوب بایاس مورب

در راهنمای خرید لاستیک خودرو از نوع بایاس مورب قابل ذکر است که این لاستیک‌ها از تسمه‌های فولادی با زاویه ۳۰ الی ۴۰ درجه که از یک طوقه به سمت طوقه دیگر تنیده‌ شده‌اند بهره‌ می‌برند؛ از این رو برای جاده‌های ناهموار گزینه مناسبی هستند.

لاستیک بدون تیوب بایاس کمربندی

این نوع از لاستیک‌ها از چند لایه تنیده شده تسمه‌های فولادی با زوایای متفاوت تولید شده‌اند و در مقایسه با لاستیک‌های بایاس مورب برای رانندگی در شرایط آفرود گزینه بهتری هستند.

نشانه های روی لاستیک چیست؟

نشانه‌ها و اطلاعات مختلفی روی دیواره کناری لاستیک‌ها وجود داشته که کلیه آن‌ها می‌توانند راهنمای خرید لاستیک خودرو باشند. در ادامه با هر یک از این نشانه‌ها آشنا خواهیم شد:

نشانه های روی لاستیک چیست؟

 

  • کلاس خودرو (P, LT, T)

کلاس خودرو با اولین حرف حک شده روی بدنه کناری لاستیک مشخص می‌شود. حرف P مخصوص اتومبیل‌های سواری، LT برای وانت‌ها و اتومبیل‌های SUV و علامت T مخصوص لاستیک‌های یدکی و زاپاس است.

  • اندازه (Size)

رقمی که پس از کلاس خودرو روی لاستیک حک می‌شود نیز جزو راهنمای جامع خرید تایر اتومبیل به حساب می‌آید. این رقم نشان‌دهنده اندازه، طول و عرض لاستیک است.

اندازه (Size)

 

  • شاخص بار (Load Index)

پس از اندازه، یک ترکیب دو رقمی روی لاستیک حک شده که به معنای شاخص بار است. شاخص بار یعنی این که هر لاستیک به تنهایی توانایی تحمل چه میزان بار و وزنی را خواهد داشت.

  • رده‌بندی سرعت (Speed Rating)

در کنار شاخص بار یک عدد انگلیسی نیز وجود دارد که مشخص‌کننده حداکثر سرعتی که تایر مورد نظر پشتیبانی می‌کند است. ازجمله متداول‌ترین این حروف می‌توان به H، T، S، W و Y اشاره کرد.

  • میزان سایش آج (Treadwear grade)

عدد مذکور راهنمای خرید لاستیک خودرو و نمایش‌دهنده درجه سایش و عمر مفید آجر است. این عدد دارای واحد شمارش مشخصی نبوده و هر اندازه مقدار آن بیشتر باشد، عمر مفید آج بالاتر خواهد بود.

  • چسبندگی و مقاومت حرارتی (Traction & Teprature)

درجه چسبندگی تایر نمایش‌دهنده میزان توانایی و قابلیت نگه‌داری اتومبیل در جاده‌های لغزنده و مرطوب و بارانی است. AA بهترین درجه و C بدترین درجه چسبندگی برای لاستیک به حساب می‌آید.

 معیارهای انتخاب لاستیک خودرو

اولین موضوعی که باید در راهنمای خرید لاستیک خودرو در نظر داشته باشید حداقل و حداکثر بودجه‌ای است که می‌خواهید صرف خرید لاستیک کنید. علاوه بر این، در نظر گرفتن کاربرد لاستیک بسته به مواردی که در دسته‌بندی انواع لاستیک بر اساس شرایط مختلف در بخش‌های قبلی اشاره کردیم نیز اهمیت دارد.

به تاریخ انقضای تایر توجه داشته باشید. عموماً لاستیک‌ها تا مدت ۴ سال پس از تولید قابل استفاده هستند و پس از گذشت مدت مذکور کارایی خود را به مرور از دست می‌دهند. قبل از خرید، توجه به بی‌عیب و نقص بودن لاستیک نیز جزو معیارهای خرید است. در نظر داشتن نشانه‌های روی لاستیک اعم از بار مجاز، سایز و پهنا، میزان چسبندگی و... نیز حائز اهمیت خواهد بود.

 

نکات مهم خرید تایر خودرو

  • برخورداری لاستیک از استاندارد SWR بهترین راهنمای خرید لاستیک خودرو است.
  • توجه به نوع اتومبیل، سطح جاده، شرایط رانندگی و محیط و میزان دما مهم است.
  • به مشخصات درج شده روی لاستیک توجه داشته باشید.
  • سعی کنید از رینگ و لاستیک معیوب استفاده نکنید.
  • توجه به آج لاستیک خودرو و بررسی و کنترل آن حائز اهمیت است.
  • پیش از خرید لاستیک درباره ویژگی‌های آن از طریق اینترنت تحقیق کرده یا از نمایندگی‌های فروش لاستیک اطلاعات موردنیاز را کسب کنید.

 

نکات مهم خرید تایر خودرو

لاستیک خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

راهنمای خرید لاستیک خودرو جدید به دو فاکتور اشاره دارد. اگر تاریخ انقضای لاستیک فرا رسیده و یا این که دچار ایراداتی شده که غیرقابل تعمیر و ترمیم است، بهتر است که لاستیک را تعویض کنید. پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای لاستیک‌های خودرو را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید. هر زمان عمق شیارهای تایر کمتر از ۲ میلی‌متر و یا قسمتی از دیواره جانبی آن دچار برجستگی شد، توصیه می‌شود اقدام به تعویض لاستیک کنید. بهترین زمان برای تعویض لاستیک در فصول متضاد است؛ به این معنا که اگر می‌خواهید لاستیک تابستانه بخرید، این کار را در زمستان انجام دهید تا از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر باشد.

سوالات متداول

  1- تعویض لاستیک بهتر است یا ارتقای آن؟

این موضوع بسته به تصمیم شما است. عموماً تعویض لاستیک نسبت به ارتقا دادن آن راحت‌تر بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. به این مورد توجه داشته باشید که امکان نصب هر نوع لاستیکی برای خودروی شما وجود ندارد.

2- چرا خرید لاستیک‌های با کیفیت پایین پیشنهاد نمی‌شود؟

بر اساس راهنمای خرید لاستیک خودرو، تایرهایی که از کیفیت پایینی برخوردار هستند سبب تجربه رانندگی سخت شده و در مدت زمان کوتاهی فرسوده می‌شوند. علاوه بر این، این نوع از تایرها روی فرمان گرفتن تأثیر خوبی ندارند، به اتومبیل آسیب می‌زنند، پر سر و صدا هستند و در چاله‌چوله‌ها سریعاً آسیب می‌بینند.

سخن پایانی

انتخاب بهترین لاستیک برای خودرو یکی از مهم‌ترین خریدهایی است که برای ماشین خود انجام می‌دهید! بخش بزرگی از امنیت رانندگی ارتباط مستقیم با سلامت و عملکرد صحیح تایرها دارد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، راهنمای خرید لاستیک خودرو را به طور دقیق مطالعه کنید تا ضمن کسب تجربه خرید هوشمندانه از پرداخت هزینه‌های گزاف و بروز حوادث ناگوار ناشی از انتخاب لاستیک غیراستاندارد نیز جلوگیری کرده باشید.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment