0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

بررسی و مقایسه لاستیک های چهارفصل؛ تابستان و زمستان

زمان مورد نیاز برای مطالعه 14 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/01/14
نظرات وبلاگ 0

‌مقدمه

صنعت تولید تایر روزبه‌روز در حال پیشرفت است و هر روز انواع جدیدی از تایرها همچون لاستیک چهارفصل یا ران فلت به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل کاربران به بررسی لاستیک های چهارفصل و مزایای آن‌ها علاقمند هستند، چرا که این تایرها دستاورد جدید صنعت تولید لاستیک به شمار می‌روند و در انواع شرایط جوی کاربرد دارند. در این مقاله به مقایسه لاستیک های چهارفصل با تایرهای زمستانی و تابستانی خواهیم پرداخت. پس اگر مایل هستید تا تفاوت لاستیک چهار فصل را با سایر تایرهای موجود در بازار تشخیص دهید یا دلایل خرید یک تایر چهارفصل را بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

اهمیت انتخاب درست تایر خودرو

افرادی که سابقه لیز خوردن روی سطوح یخ زده را دارند یا شاهد ترکیدن لاستیک‌ها در فصل گرما بوده‌اند، به خوبی با اهمیت انتخاب درست تایر خودرو آشنا هستند. هر راننده با توجه به محل زندگی و اقلیم جغرافیایی آن منطقه، بایستی تایر مناسب را برای اتومبیل خود انتخاب کند.

برای مثال افرادی که در مناطق جنوبی کشورمان زندگی می‌کنند، بایستی بهترین تایرهای تابستانی را برای اتومبیل خود انتخاب کنند. تایرها در این مناطق با گرمای شدید و سوزان هوا روبرو هستند و بنابراین بایستی در برابر این شرایط مقاومت داشته باشند.

اهمیت انتخاب درست تایر خودرو

در سوی مقابل ساکنین مناطق سردسیر کشور به استفاده از تایرهای زمستانی نیاز خواهند داشت. آن‌ها بایستی این تایرها را با نمونه‌های عادی تعویض کنند تا بتوانند بدون نیاز به زنجیر چرخ، از سطوح یخ زده و برف گرفته عبور کنند.

با این حال بررسی لاستیک های چهارفصل نشان می‌دهد که این تایرها برای اکثر اقلیم‌های جغرافیایی مناسب هستند؛ بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که با گرما یا سرمای شدید هوا روبرو نیستید، تایرهای چهارفصل گزینه مناسبی برای انتخاب و استفاده شما خواهند بود.

 

آشنایی با ساختار تایر

با وجود کثرت تفاوت لاستیک چهار فصل با دیگر تایرها، تمامی لاستیک‌ها بر اساس روش مشابهی ساخته می‌شوند و بخش‌های یکسانی دارند. در این بخش به معرفی ساختار تایر و هرکدام از بخش‌های این قطعه خواهیم پرداخت که به شرح زیر هستند:

آشنایی با ساختار تایر

بخش اول، دیواره

قسمت بیرونی لاستیک که در معرض دید قرار دارد را دیواره‌ می‌گویند. این بخش بافت نازک‌تری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد و علائمی همچون نام تولیدکننده، سایز لاستیک و سایر مشخصات تولیدی روی آن درج شده‌اند.

بخش دوم، شانه

شانه محل اتصال دیوار لاستیک به آج آن است. در واقع این بخش لبه لاستیک را شکل می‌دهد. بخش پیش از لبه ارتباطی با سطح زمین ندارد، در حالی که بخش پس از لبه وظیفه ایجاد اصطکاک و چرخش تایر را بر عهده دارد.

بخش سوم، رویه

بخش اصلی لاستیک که وظیفه برقراری اصطکاک با سطح زمین را بر عهده دارد، رویه نامیده می‌شود. این بخش از قسمت‌های دیگری تشکیل می‌شوند و چندلایه زیر آن قرار دارند. این بخش عمیق‌ترین و محکم‌ترین بخش تایر است، چرا که باید به طور همزمان ساییده شود و البته مقاوم باقی بماند.

انواع تایر

دسته‌بندی تایرها بسیار گسترده است و اگر بخواهیم تمامی تایرها را به ترتیب ذکر کنیم، به حدود هشت دسته‌بندی مختلف می‌رسیم. با این حال تمامی تایرها در قالب سه دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند. این دسته شامل تایرهای تابستانی، زمستانی و چهار فصل هستند.

همان‌گونه که از نام این دسته‌بندی‌ها مشخص است، آن‌ها بر اساس فصول طبقه‌بندی شده‌اند. تایرهای تابستانی مناسب فصول گرم هستند و با شرایط محیطی گرم و خشک یا گرم و مرطوب سازگاری دارند. تایرهای زمستانی نیز برای فصل سرما به کار می‌آیند. این تایرها به خودرو اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به زنجیر چرخ، از جاده‌های برف گرفته و یخ زده عبور کند. مقایسه لاستیک های چهارفصل با دو تایر زمستانی و تابستانی نشان می‌دهد که این لاستیک‌ها برای تمامی فصول قابل استفاده هستند. البته کارایی تایر چهار فصل در فصل تابستان یا زمستان به اندازه تایرهای تابستانی یا زمستانی نیست، با این حال این تایرها یک مزیت بزرگ دارند. تایر چهار فصل نیاز به تعویض در فصل‌های گوناگون ندارد و همیشه می‌تواند به کاربر خدمت ارائه دهد. در قسمت بعد به طور مفصل ویژگی‌های هر سه تایر را بررسی خواهیم کرد.

انواع تایر

ویژگی های تایر تابستانی

تایرهای تابستانی نوع مرسوم لاستیک موجود در بازار هستند. طراحی آج و شیارهای این لاستیک به گونه‌ای است که بیشترین چسبندگی را در هوای خشک با سطح آسفالت برقرار می‌کند. همچنین در ساخت تایر تابستانی از لاستیک‌های نرم استفاده می‌شود تا سواری خودرو بهبود یابد. تایرهای تابستانی در شرایط گرم و خشک بهترین عملکرد را دارند اما با افزایش میزان رطوبت سطح جاده، میزان چسبندگی آن‌ها کاهش می‌یابد. لاستیک تابستانی در برف هیچ‌گونه کششی را ندارند.

 

ویژگی های تایر زمستانی

در نقطه مقابل تایرهای تابستانی، تایرهای زمستانی قرار دارند. تایرهای زمستانی برخلاف لاستیک‌های تابستانی آج بزرگ و قطور دارند و الگوهای آج آن‌ها نیز نامنظم است. لاستیک زمستانی به طور واضح برای درهم شکستن برف و یخ ساخته شده‌اند. لاستیک مورد استفاده در ساخت این تایرها مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و در شرایط جوی نامناسب تغییر شکل نمی‌دهد. با این حال تایرهای زمستانی در شرایط عادی به هیچ عنوان سواری مطلوبی را ارائه نمی‌دهند. در نتیجه با فرا رسیدن فصل گرما، بایستی آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کنید.

ویژگی های تایر زمستانی

ویژگی های تایر چهار فصل

بررسی لاستیک های چهارفصل به ما نشان می‌دهد که این تایرها ترکیبی از دو ویژگی تایرهای تابستانی و زمستانی را در قالب یک پکیج به کاربر ارائه می‌دهند. حتی ظاهر این تایرها نیز به گونه‌ای است که گویا تایر زمستانی و تابستانی را با یکدیگر ترکیب کرده‌اید! برای مثال بخش شانه و دیواره این تایرها به لاستیک‌های زمستانی شباهت بیشتری دارد، در حالی که الگوی آج آن‌ها با تایرهای تابستانی تا حد زیادی مشترک است.

برای درک تفاوت میان تایرهای چهار فصل و تابستانی، بایستی به قسمت وسط الگوی آج آن‌ها توجه کنید. الگوی آج تایرهای تابستانی در این بخش ساده است، در حالی که تایرهای چهارفصل الگوی آج پیچیده‌تری دارند. روی تایرهای چهار فصل علامت M+S درج شده است که نشان دهنده کارایی این تایرها در شرایط Snow (برف) و Mud (گل و لای) هستند؛ به عبارت دیگر تایرهای چهار فصل از جاده‌های گلی تابستان و جاده‌های یخ زده زمستان به راحتی عبور می‌کنند.

ویژگی های تایر چهار فصل

انتخاب تایر مناسب با توجه به نیاز

اکنون که تفاوت لاستیک چهار فصل با دیگر انواع تایر را متوجه شدید، نوبت به انتخاب لاستیک مناسب می‌رسد. مقایسه لاستیک های چهارفصل با تایرهای زمستانی و تابستانی به ما ثابت کرد که این تایرها در تمامی شرایط عملکرد خوبی دارند؛ بنابراین می‌توانید به جای خرید دو سری تایر زمستانی و تابستانی، یک سری تایر چهار فصل خریداری کنید. با این حال آیا خرید تایرهای چهارفصل در تمامی شرایط مفید است؟

برای خرید و انتخاب تایر، بایستی به نیازمندی‌های خود توجه داشته باشید. تایرهای چهار فصل با وجود مزایای بسیار، در زمستان‌های سخت یا تابستان‌های گرم کارایی ندارند؛ بنابراین اگر میزان استفاده شما از خودرو اندک است و در مناطق با اقلیم معتدل زندگی می‌کنید، خرید تایر چهار فصل برای شما بهینه خواهد بود. در غیر این صورت بایستی با توجه به شرایط، تایرهای زمستانی و تابستانی را برای استفاده در فصول سرد و گرم سال انتخاب کنید.

انتخاب تایر مناسب با توجه به نیاز

جمع بندی

بررسی لاستیک های چهارفصل و تاریخچه آن‌ها ما را به سال 1977 میلادی و شرکت گودیر رهنمون می‌کند، زمانی که این شرکت تصمیم گرفت تا مالکان خودروها را از دردسر تعویض تایر در فصول مختلف سال نجات دهد. از آن زمان تاکنون، تایرهای چهار فصل به انتخاب نخست بسیاری از رانندگان در اقصی نقاط جهان تبدیل شده‌اند و البته روزبه‌روز بر محبوبیت آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

هنگامی که دمای هوا از 7 درجه سانتی‌گراد فراتر برود، تایرهای چهارفصل بهترین عملکرد خود را به اجرا می‌گذارند. این تایرها دوام مناسبی دارند و حتی در برف‌ نیز اعتماد راننده را جلب می‌کنند. ساکنین مناطق مرکزی ایران می‌توانند با خرید تایرهای چهارفصل، ایمنی و راحتی سواری خود را در تمام فصول تضمین کنند.

 

سوالات متداول

‌1- آیا تایر چهار فصل به زنجیر چرخ نیاز دارد؟

تایرهای چهارفصل قدرت عبور از جاده‌هایی که با برف سبک پوشیده شده‌اند را دارند. با این حال هنگام عبور از معابری که به شدت با برف پوشیده شده‌اند، به زنجیر چرخ نیاز خواهید داشت.

2- هزینه خرید تایر چهار فصل چقدر از تایر تابستانی بیشتر است؟

تایرهای چهار فصل به طور معمول از نسخه‌های تابستانی گران‌تر هستند. هزینه مورد نیاز برای خرید یک عدد تایر چهارفصل، حدود 30 درصد بیشتر از هزینه لازم برای خرید تایر تابستانی از همان برند است.

3- تایرهای چهار فصل برای رینگ اسپرت قابل استفاده هستند؟

تولیدکنندگان مطرح تایر، لاستیک‌های چهارفصل را در ابعاد مناسب تولید کرده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید یک تایر چهار فصل مناسب با رینگ اتومبیل خود را در بازار پیدا کنید.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment