0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

نکات مهم نگهداری از لاستیک خودرو

زمان مورد نیاز برای مطالعه 14 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1402/01/07
نظرات وبلاگ 0

مقدمه

تایر خودرو یکی از بخش‌های تعویضی و مصرفی خودرو به حساب می‌آید، با این حال عمر تایرها به اندازه‌ای است که می‌توان گفت آن‌ها جزو اجزا نشدنی یک خودرو هستند. نگهداری از لاستیک خودرو یکی از نخستین کارهایی است که رانندگان خوب بایستی یاد بگیرند. نگهداری و مراقبت از تایر وظیفه هر مالک خودرو است که نتیجه آن به طور مستقیم روی تجربه کاربری سرنشینان و میزان ایمنی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

با توجه به افزایش شدید قیمت تایر در بازار امروز کشور، مراقبت از لاستیک خودرو تنها جنبه‌های ایمنی ندارد. اگر به خوبی از تایر اتومبیل خود مراقبت کنید، این وسیله تا مدت‌ها به خدمت رسانی ادامه خواهد داد؛ بنابراین با مراقبت از تایر، از بودجه خودتان نیز محافظت خواهید کرد. با ما در ادامه این مقاله از سایت رابستون همراه باشید تا به دلایل، راهکارها و روش‌های نگهداری و مراقبت از تایر بپردازیم.

 

چرا باید از لاستیک های خودرو خود مراقبت کنیم؟

پاسخ این پرسش ساده است، چرا که لاستیک‌ها بخشی از خودرو به شمار می‌روند و تمامی بخش‌های خودرو به مراقبت نیاز دارند. تایرهای خودرو همانند بدنه، چراغ‌ها، شیشه‌ها، آینه‌ها و سایر قطعات ظاهری خودرو به نگهداری نیاز دارند. اگر شما بتوانید مسافتی طولانی را بدون نیاز به چراغ جلو یا شیشه عقب طی کنید، هیچ‌گاه موفق نخواهید شد که بدون یک لاستیک مسیر خود را ادامه دهید.

تایرها در واقع بخشی از خودرو هستند که حرکت آن را امکان‌پذیر می‌کنند. اصطکاک تایر با سطح آسفالت چسبندگی را ایجاد می‌کند و به خودرو کمک می‌کند تا حرکت رو به جلو را ادامه دهد. نگهداری از لاستیک خودرو در واقع بر نحوه حرکت اتومبیل شما تأثیرگذار است. تایری که به خوبی نگهداری شده باشد، چسبندگی مناسبی با سطح آسفالت دارد و فشار بیش از حد به سیستم تعلیق و فنربندی خودرو وارد نمی‌کند. از این رو می‌توانید با آن به راحتی تغییر مسیر دهید یا به جنگ جاده‌ها و خیابان‌های نه چندان مناسب کشورمان بروید!

چرا باید از لاستیک های خودرو خود مراقبت کنیم؟

 

مزایای مراقبت از لاستیک خودرو

در قسمت قبل به دلایل و چرایی نگهداری و مراقبت از تایر پرداختیم. قطعا انجام کارهایی که با هدف مراقبت از تایر اتومبیل شما انجام می‌شود، به صرف زمان و هزینه نیاز دارد. کاربران نیز توقع دارند در ازای نیرویی که صرف نگهداری از لاستیک خودرو می‌کنند، مزایایی را دریافت کنند. مزیت‌های مراقبت از لاستیک خودرو برای رانندگان به شرح زیر هستند:

 

مزیت نخست، مراقبت از تایر به عمر این قطعه اضافه می‌کند

تایرها عمر محدودی دارند، با این حال به اندازه‌ای دوام پیدا می‌کنند که بتوانید از یک تایر برای چند سال استفاده کنید. مراقبت دقیق از تایر خودرو باعث افزایش عمر این قطعه خواهد شد. این افزایش عمر به طور نامحسوس اتفاق می‌افتد. تایرهای محافظت شده مقاومت بیشتری در برابر دست‌اندازها یا شرایط جوی نامساعد دارند، از این رو میزان خوردگی و پوسیدگی یا شانس ترکیدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

مزیت دوم، نگهداری از تایر به سود جیب راننده است

همان‌گونه که اطلاع دارید، قیمت لاستیک و سایر قطعات خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است. در چنین شرایطی نگهداری مناسب از تایر خودرو و افزایش طول عمر آن، سبب خواهد شد تا بازه زمانی تعویض لاستیک شما طولانی‌تر شود؛ بنابراین هزینه‌های جاری شما بابت خرید تایر کاهش می‌یابد. علاوه‌بر آن یک تایر خوب از قطعات سیستم تعلیق اتومبیل شما محافظت می‌کند و بنابراین هزینه‌های نگهداری از اتومبیل نیز کاهش می‌یابد.

 

مزیت سوم، مراقبت از لاستیک موجب افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود

در توضیح مزیت اول اشاره کردیم که مراقبت از لاستیک خودرو، عمر آن را افزایش می‌دهد و مانع ترکیدن ناگهانی تایر در برخورد با دست‌اندازها و چاله‌ها می‌شود. بعد دیگر این مزیت، تأثیر مثبت آن بر ایمنی خودرو شما است. یک لاستیک محافظت شده از اتومبیل شما و سرنشینان آن نیز محافظت می‌کند، بنابراین ایمنی بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مزایای مراقبت از لاستیک خودرو

 

انواع روش های نگهداری از لاستیک خودرو

اکنون که با نکات و مزایای نگهداری از لاستیک خودرو آشنا شدید، نوبت به شناسایی روش‌های مراقبت از تایر خودرو می‌رسد. نگهداری از تایر خودرو به هیچ عنوان کار دشواری نیست و هر راننده‌ای می‌تواند این کار را یاد بگیرد. در این بخش روش‌های نگهداری از لاستیک خودرو را به نوبت شرح خواهیم داد.

 

روش اول، فشار باد لاستیک را در فواصل زمانی منظم چک کنید

نخستین و ابتدایی‌ترین راه مراقبت از لاستیک خودرو، تنظیم باد تایرها در فاصله زمانی منظم است. این کار بسیار ساده است و در عین حال تأثیر حیاتی بر حفظ ساختار تایر دارد. بد نیست بدانید که تنظیم باد تایرهای هواپیما، یک تخصص کاملا مجزا در صنعت هوانوردی است؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید تنظیم باد لاستیک را دست کم بگیرید.

متخصصان این حوزه پیشنهاد می‌کنند در بازه‌های زمانی یکماهه، باد تایرها را چک کنید. همچنین میزان باد تایرها در فصول گرم و سرد بایستی به صورت جداگانه تنظیم شود. این کار را می‌توانید با استفاده از یک فشارسنج و تلمبه دستی در منزل انجام دهید.

 

روش دوم، به سلامت و وضعیت سر والو لاستیک اهمیت دهید

روی هر کدام از تایرهای خودرو، یک کلاهک یا درپوش قرار دارد که والو لاستیک را می‌پوشانند. این کلاهک‌ها از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند و در نگاه اول چندان اهمیت ندارند، با این حال نقش کلاهک والو در حفظ سلامت لاستیک بسیار مهم است. این کلاهک‌ها مانع از نفوذ رطوبت و مواد آلاینده به فضای درون لاستیک می‌شوند، به همین دلیل بایستی همواره آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم تعویض کرد.

انواع روش های نگهداری از لاستیک خودرو

 

روش سوم، تایرها را با یکدیگر جابجا کنید

جابجایی تایرهای یکی از روش‌های مرسوم نگهداری از لاستیک خودرو است. متخصصان این حوزه توصیه می‌کنند تا به ازای طی کردن هر 15 هزار کیلومتر، محل قرارگیری لاستیک‌ها را با یکدیگر تعویض کنید تا سایش آن‌ها به صورت همگون صورت بگیرد. برای انجام عملیات جابجایی لاستیک‌ها، بایستی از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. تعویض لاستیک‌ها به صورت خطی (تایرهای جلو با تایرهای عقب) و ضربدری (تایر جلو راست با تایر عقب چپ و بالعکس) انجام می‌شود.

 

روش چهارم، لاستیک‌ها را از نظر ساییدگی مورد بررسی قرار دهید

ساییدگی لاستیک‌ها که بین عموم به لاستیک سابی شهرت دارد، یکی از دلایل کاهش عمر تایرها است؛ بنابراین یک راهکار مفید برای نگهداری و مراقبت از تایر، بررسی میزان سایش لاستیک‌ها است. اگر تایرها به صورت نامنظم سایش پیدا کنند، احتمالا مشکلاتی در سیستم جلوبندی یا فرمان اتومبیل شما وجود دارد. برای برطرف کردن این مشکلات بایستی از یک مکانیک کمک بخواهید و احتمالا برخی از قطعات جلوبندی را تعویض کنید.

روش چهارم، لاستیک‌ها را از نظر ساییدگی مورد بررسی قرار دهید

 

نحوه تشخیص فرسودگی لاستیک

حتی اگر بهترین روش‌ها برای نگهداری از لاستیک خودرو را بلد باشید، بازهم تایر اتومبیل شما به مرور زمان فرسوده می‌شود. عمر تایرهای اتومبیل حدود 5 الی 6 سال است و البته به شما توصیه می‌کنیم تا لاستیک خودرو را پیش از فرا رسیدن فرسودگی عمیق، تعویض کنید. با این حال بد نیست تا راهکارهای تشخیص فرسودگی لاستیک را با یکدیگر مرور کنیم.

 

راهکار اول، اندازه گیری عمق آج

ساده‌ترین راه برای دریافت اینکه تایر اتومبیل شما فرسوده است یا خیر، اندازه گیری عمق آج لاستیک است. این کار را به سادگی می‌توانید با ابزارهای اندازه گیری انجام دهید. عمق آج یک تایر مناسب، نباید از 1.6 میلی‌متر کمتر باشد. برای ساده‌تر شدن اندازه‌گیری عمق آج لاستیک، می‌توانید از یک سکه کوچک نیز استفاده کنید.

 

راهکار دوم، توجه به خط‌های لاستیک

تایرهای مدرن به نوارهای نشانگر فرسودگی مجهز هستند. این نوارها زیر لایه‌های پایینی لاستیک قرار دارند و تنها راه مشاهده آن‌ها، فرسایش لاستیک در طول زمان است. در صورتی که تایر اتومبیل بیش از حد فرسایش پیدا کند، این نوارها به آرامی نمایان می‌شوند و فرسودگی لاستیک‌ها را به اطلاع کاربر می‌رسانند.

 

راهکار سوم، بررسی ظاهری تایر

تنها کاهش عمق آج نشانه فرسودگی لاستیک نیست، بلکه برخی تایرها در گذر زمان دچار مشکلات جدی‌تری می‌شوند. تایرهایی که در شرایط بد آب و هوایی نگهداری می‌شوند یا به سختی با سطح جاده برخورد می‌کنند، دچار شکافتگی و پارگی‌های محدود می‌شوند. اگر سطح خارجی تایر بیش از حد آسیب ببیند، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

نحوه تشخیص فرسودگی لاستیک

 

جمع بندی

لاستیک خودرو یکی از ارکان اساسی هر اتومبیل است و بنابراین بایستی همانند هر قطعه دیگر خودرو از آن مراقبت کرد. اگر از ابتدای متن با ما همراه بوده باشید، اکنون می‌دانید که نگهداری و مراقبت از تایر عملی بسیار به صرفه است. این کار باعث افزایش عمر لاستیک می‌شود و هزینه‌های نگهداری خودرو را در بلندمدت کاهش می‌دهد. با این حال لاستیک‌ها عمر جاودانه ندارند و پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. نگهداری از لاستیک خودرو تنها بازه زمانی خدمت این قطعه را افزایش می‌دهد و امنیت سرنشینان را تضمین می‌کند. به همین دلیل هنگامی که موعد تعویض تایرها فرا برسد، بایستی لاستیک‌های جدیدی برای اتومبیل خود خریداری کنید.

 

سوالات متداول

‌1- آیا لاستیک‌های جلو به مراقبت بیشتری نیاز دارند؟

پاسخ این سوال مثبت است. اکثر خودروهای موجود در ایران از نوع دیفرانسیل جلو هستند؛ بنابراین تایرهای جلوی به صورت همزمان وظیفه کشش خودرو و فرمان پذیری آن را بر عهده دارند و بیشتر از تایرهای عقب در معرض آسیب هستند؛ بنابراین نگهداری آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

 

2- تایر زاپاس را نیز باید استفاده کنیم؟

بله. متخصصان حوزه لاستیک توصیه می‌کنند تا لاستیک زاپاس خودرو را نیز مورد استفاده قرار دهید؛ بنابراین بایستی تایر زاپاس نیز در چرخه تعویض تایرها قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده یا عدم استفاده از تایر زاپاس، عمر این لاستیک بیش از 5 سال نخواهد بود.

 

3- تایرها به نظافت نیاز دارند؟

تایرها همانند بدنه خودرو به نظافت نیاز دارند و بایستی سطح آن‌ها را از هرگونه آلودگی پاک نگه داشت. امروزه قطعاتی همچون اسپری لاستیک به بازار عرضه شده‌اند که علاوه بر زیبایی تایرها، موجب افزایش طول عمر این قطعه نیز می‌شوند.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment