0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

ترمز ABS

زمان مورد نیاز برای مطالعه 21 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1401/02/19
نظرات وبلاگ 0

آیا چیزی در مورد ترمز ABS می‌دانید؟ آیا از مزیت‌های این ترمز اطلاع دارید؟ از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن چطور؟ در ادامه‌ی این مطلب با رابستون همراه باشید تا شما را با این نوع از ترمزهای ضد قفل آشنا کنیم!

خودروهایی که امروزه توسط شرکت‌های گوناگون خودروسازی تولید می‌شوند، باید برای کاهش میزان سرعت به خصوص در هوای بارانی و در محیط‌های شهری، از سیستم ترمز استفاده نمایند. امروزه سیستم‌های ترمز نیز با پیشرفتگی بالا طراحی می‌شوند. یکی از سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ی امروزی، همان سیستم ترمز ضد قفل می‌باشد که در اکثر خودروهای سواری لاکچری و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت سیستم ترمز ضد قفل جزء سیستم‌هایی است که زمانی که در خودروی شما تعبیه گردد، شما می‌توانید با اطمینان خاطر به آن تکیه کنید و از سلامت جان و جسم خود به هنگام رانندگی نیز مطمئن شوید. واضح است که اگر بهترین راننده‌ها نیز در جاده‌های بارانی یا طوفانی رانندگی کنند، ممکن است لحظه‌ای نتوانند خودرو را کنترل نمایند و تصادف کنند، اما با ترمزهای مذکور شما می‌توانید به خوبی بر خودرو و رانندگی خودتان تسلط پیدا کنید.

ما در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم اطلاعات شما را در مورد ترمزهای ضد قفل، اجزای گوناگون این ترمز، قابلیت‌ها، مزایا و معایب این ترمزها بالا ببریم و فروشگاهی معتبر برای خرید این ترمزها را خدمت شما معرفی نماییم.

ترمز ABS یا ضد قفل چیست؟

ترمز ABS یک سیستم ترمزگیری پیشرفته است که در انواع خودروها نصب می‌شود و از قفل شدن چرخ اتومبیل شما جلوگیری می‌کند. در واقع این ترمز به عنوان یک سامانه‌ی افزایش ایمنی در خودروهای مختلف تعبیه می‌شود و مانع قفل ماندن چرخ خودرو در دراز مدت می‌شود. شاید بخواهید با فلسفه‌ی به کار گرفتن این نوع از ترمز در خودرو آشنا شوید، اما باید بگوییم که فلسفه‌ی کاربرد این نوع از ترمزها چندان پیچیده نیست. خودتان قضاوت کنید! لاستیکی که سر نمی‌خورد و خطر تصادف را کاهش می‌دهد یا لاستیکی که سر می‌خورد؟

اگر تا کنون گذر شما به مسیرهای بارانی به خصوص جاده‌های شمالی کشور که یک طرف آن‌ها را کوه احاطه کرده و طرف دیگر آن‌ها به دره ختم می‌شود افتاده باشد، می‌دانید که چسبندگی چرخ خودرو چیست یا خودرو چرا درجا می‌زند.

این ترمزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هوای بارانی بتوانند از قفل شدن لاستیک و لیز خوردن آن تا حد زیادی جلوگیری کنند و سلامت و امنیت سرنشینان خودرو را به ارمغان بیاورند. از این رو امروزه رابستون تلاش کرده است که بهترین و پیشرفته‌ترین نوع ترمز‌های ضد قفل را به شما مشتریان گرامی ارائه کند.

عملکرد ترمز ABS

شاید اینکه ترمزABS چگونه کار می‌کند، سوال بسیاری از کاربران باشد. زمانی که شما در شرایط بحرانی یعنی در مواجهه با موانع گوناگون قرار می‌گیرید، باید بتوانید با فشردن پدال ترمز، خودروی خود را متوقف کنید.

حال اگر سرعت خودروی شما بالا باشد، می‌دانید که در صورت توقف ناگهانی، خودرویتان سر می‌خورد و یا ممکن است چپ شود. طراحان و متخصصان سیستم‌های ترمز خودرو برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند، در تلاش هستند که ترمزهای ای بی اس را جایگزین ترمزهای معمولی کنند.

عملکرد این ترمزها بسیار عالی و سریع می‌باشد. به گونه‌ای که شما می‌توانید به راحتی به عملکرد این ترمزها تکیه کنید و در رانندگی خود نیز با تمرکز عمل نمایید. ترمزهای مذکور ممکن است تا چند سال آینده به عنوان معمول‌ترین و متداول‌ترین نوع ترمزهای خودرو به شمار بیایند چرا که امروزه نیز نسبت به گذشته، کاربرد این ترمزها افزایش پیدا کرده است.

عملکرد ترمز ABS

ترمز ABS از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به طور کلی این سیستم ترمزگیری پیشرفته از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که بودن یا نبودن هر یک از این قسمت‌ها، سبب به وجود آمدن اختلال در کنترل کردن خودرو می‌شود. این چهار قسمت عبارتند از:

  •          حسگرهای سرعت

یکی از مهم‌ترین اجزایی که در سیستم ترمزهای ضد قفل وجود دارد، سنسورهای تشخیص سرعت هستند. زمانی که لاستیک خودروی شما قفل می‌شود، باید سنسوری وجود داشته باشد که بتواند اطلاعات مورد نیاز برای بازگشایی قفل لاستیک را رد و بدل کند. این قسمت همان حسگر سرعت ترمز ABS است که معمولا در همه‌ی چرخ‌های خودرو وجود دارد و اطلاعات مورد نیاز برای بازگشایی قفل لاستیک را به سیستم ای بی اس می‌رساند.

  •          سوپاپ

یکی دیگر از اجزای سیستم‌های ترمز ضد قفل، سوپاپ می‌باشد. برخی از سیستم‌های ترمز ضد قفل دارای یک سوپاپ و برخی دیگر دارای سه سوپاپ هستند اما باید بدانید که در واقع شکل استاندارد این ترمزها، یک سوپاپه است.

این سوپاپ‌ها در سه وضعیت اصلی کار می‌کنند:

  1.       در زمانی که سوپاپ این نوع از سیستم‌های ترمزگیری باز باشد، فشار مورد نیاز برای توقف خودرو در سیلندر خودرو تولید شده و به پدال ترمز می‌رسد.
  2.       زمانی که سوپاپ ارتباط بین سیستم ترمز و سیستم سیلندر خودرو را قطع کند، شما نمی‌توانید فشار بیش از حدی را به ترمز اصلی خودرو وارد کنید؛ حتی اگر بارها و بارها پدال ترمزی که در زیر پایتان قرار دارد را فشار دهید.
  3.       یکی دیگر از وضعیت‌هایی که سوپاپ در آن کار می‌کند، زمانی است که سوپاپ به عنوان یک دفع کننده عمل نماید.
  •          کنترل کننده

یکی دیگر از اجزای این سیستم ترمز، کنترل کننده‌های آن می‌باشد. عمدتاً کنترل کننده را سیستم کامپیوتری ترمز ضد قفل می‌دانند که می‌تواند عملکرد اجزای دیگر این سیستم را تنظیم کند و آن‌ها را با هم تطبیق دهد.

  •          پمپ

همان طور که گفتیم، سوپاپ می‌تواند فشار وارده به سیستم ترمز را کنترل کند و یا حتی آن را منهدم نماید اما سوال اینجا است که پس از اینکه سیستم ترمز کنترل شد، چگونه فشار منهدم شده به صورت مجدد به این سیستم باز گردد؟

در اینجا پمپ به کمک سیستم ترمز می‌آید و می‌تواند این فشار را به حالت اولیه‌ ی خود بازگرداند. بنابراین وظیفه‌ی اصلی پمپ در سیستم ترمز ضد قفل این است که  بتواند فشار مورد نیاز برای عملکرد سیستم ترمز را برگشت دهد.

مقالات مرتبط (بیشتر بخوانید): پیچ و مهره (کلیک کنید)

طرز کار ترمز ABS چیست؟

زمانی که شما پای خود را بر روی پدال ترمز خودروی خود فشار می‌دهید، این پدال نیرویی به لنت و دیسک ترمز وارد می‌کند که سبب به کار افتادن این قسمت‌ها می‌شود. این ترمزها قطعاتی هیدرولیکی دارند که می‌توانند در مدت زمان کمی به اندازه‌ی کسری از ثانیه، فشاری را به سیستم لنت ترمز و دیسک خودرو وارد آورند که در نهایت مسافت ترمزگیری خودرو کاهش پیدا کند و در همان ثانیه‌های ابتدایی فشردن پدال ترمز، خودرو متوقف شود.

باید بدانید که طریقه‌ ی عملکرد این ترمزها به گونه‌ای است که هنگام فشردن پدال، لرزش‌های ریزی را روی پای راننده اعمال می‌کند. شاید برخی از رانندگان با مشاهده‌ی این وضعیت نگران شوند و یا تصور کنند که در سیستم ترمز خودرو اختلال به وجود آمده است اما در اصل این لرزش به عملکرد طبیعی ترمز ABS باز می‌گردد.

انواع گوناگون ترمز ABS

ترمز ABS انواع گوناگونی دارد. این طبقه ‌بندی ارایه شده از سیستم‌های ترمز ای بی اس بر اساس نوع ترمزی است که در این سیستم‌ها تعبیه شده است. علاوه بر این، تعداد سنسورهای سرعت این ترمزها نیز باعث شده است که انواع گوناگونی از آن‌ها به وجود بیاید:

  •       سیستم ترمز یک کاناله به همراه یک سنسور سرعت:

در این نوع از سیستم‌های ترمز ضد قفل، یک سنسور کنترل سرعت به همراه یک سوپاپ در چرخ‌های پشتی خودرو قرار می‌گیرد و به شکل t به دیفرانسیل‌های خودرو متصل می‌شود. از این رو اگر نگاهی به دیفرانسیل خودرو بیندازید، متوجه می‌شوید که آیا نوع ترمز ضد قفل آن یک کاناله هست یا خیر؟

بیشتر اوقات از این نوع از ترمز‌های ای بی اس در خودروهای وانت استفاده می‌شود و برای کنترل چرخ‌های محور عقب این خودروها، بر روی آن‌ها نصب می‌شود.

  •       سیستم ترمز سه کاناله به همراه سه سنسور سرعت:

نوع دیگری از سیستم‌های ترمز ضد قفل، نوع مذکور است که شامل سه سوپاپ می‌شود. دو سوپاپ این نوع از ترمزها در چرخ‌های جلو قرار دارد و یک سوپاپ آن نیز به طور مشترک توسط چرخ‌های عقب به کار گرفته می‌شود.

این سیستم ترمزگیری بیشتر قدرت خود را بر چرخ‌های جلویی خودرو اعمال می‌نماید اما می‌تواند سرعت چرخ‌های محور عقب خودرو را نیز کنترل کند. امروزه دیده می‌شود که از سیستم ترمز سه کاناله در انواع خودروهای سواری استفاده شده است.

  •      سیستم سنسور چهار کاناله به همراه چهار سنسور سرعت:

این نوع از سیستم که هم در خودروهای لاکچری و هم در خودروهای معمولی به کار گرفته می‌شود، دارای چهار سوپاپ است که هر کدام از آن‌ها به یکی از چرخ‌های خودرو تعلق پیدا می‌کنند. پیشرفته‌ترین و متداول‌ترین نوع ترمزهای ABS، همین نوع چهار کاناله می‌باشد که از قدرت بالایی در متوقف کردن خودرو نیز برخوردار است.

تفاوت عملکرد ترمز معمولی با ترمز ABS در چیست؟

همان طور که می‌دانید، ترمزهای ای بی اس با ترمزهای معمولی تفاوت‌های زیادی دارند. از جمله تفاوت این ترمزها با یکدیگر می‌توانیم به پیشرفته ‌تر بودن ترمز ای بی اس اشاره کنیم.سیستم‌های ترمز ای بی اس به دلیل اینکه به صورت الکترونیکی عمل می‌کنند، قابلیت آن را دارند که به هنگام بروز اختلال در عملکرد قسمت‌های گوناگون خود، به راننده هشدار دهند.

البته توجه داشته باشید ‌که‌ گاهی اوقات سیستم‌های ای بی اس نمی‌توانند به خوبی کار کنند. در این شرایط برخی از رانندگان باتجربه می‌گویند که ترمزهای معمولی بهتر از ترمزهای ای بی اس هستند.

ضرورت استفاده از ترمز ABS

شاید بسیاری از راننده‌ها بپرسند که چرا استفاده از این ترمزها ضرورت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ‌همه‌ی راننده‌ها دوست دارند که به هنگام مواجه شدن با موانع مختلف، بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند و یا  تسلط بیشتری بر خودروی خود داشته باشند.

ترمز ABS به گونه ‌ای طراحی شده است که می‌تواند تمامی این ویژگی‌ها را برای شما رانندگان به وجود بیاورد و تجربه‌ی یک رانندگی لذت‌بخش را نیز به شما بدهد. از این رو طراحان خودروها و سیستم‌های ترمز تعبیه شده در خودرو، استفاده از سامانه‌ی ای بی اس را برای تمامی راننده‌ها ضروری می‌دانند.

مزایای استفاده از ترمز ABS در خودروها

این نوع از سیستم‌های ترمزگیری دو مزیت اصلی را برای خودروی شما به وجود می‌آورند:

  •          خودروی شما زودتر متوقف می‌‌شود:

زمانی که شما از ترمزهای مذکور در اتومبیل خود استفاده کنید، می‌توانید فاصله‌ی زمانی گرفتن ترمز و توقف اتومبیل را تا حد زیادی کاهش دهید. گاهی اوقات ممکن است موانعی بر سر راه شما قرار بگیرد که اگر ترمز اتومبیل سریع عمل نکند، اتفاقات بدی بیفتد. برای مثال تصور کنید که در خیابان با سرعت ۱۰۰ تا در حال حرکت هستید که به طور ناگهانی یک عابر پیاده را می‌بینید که می‌خواهد از خیابان عبور کند. حال اگر ترمز شما سریع عمل نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

از این رو شما می‌توانید با استفاده از این ترمزها سریعاً خودروی خود را متوقف کنید و نقش موثر این سیستم را  در کاهش تصادفات و برخورد با موانع به چشم ببینید.

  •          می‌توان خودرو را به هنگام ترمزگیری هدایت کرد:

زمانی که شما در جاده‌های بارانی یا جاده‌های لغزنده با استفاده از ترمزهای معمولی اقدام به کم کردن سرعت یا متوقف کردن خودرو کنید، ممکن است لاستیک خودرو قفل کند و خودروی شما لیز بخورد و نتایجی نامطلوب را در پی داشته باشد. حال توجه کنید که یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ی این ترمزها این است که به راننده این توانایی را می‌دهند که به هنگام ترمز گرفتن در این جاده‌ها، بتواند فرمان خودرو را نیز کنترل کند و از چپ شدن خودرو یا انحراف آن جلوگیری نماید.

برخی دیگر از مزایای این ترمزها عبارتند از:

  •          کاهش میزان لرزش لاستیک‌ها
  •          پایدار نگاه داشتن خودرو به هنگام ترمز سریع
  •          کاهش خط ترمز

معایب استفاده از ترمز ABS در خودروها

متاسفانه در عین حال که ترمزABS  دارای مزایای متعددی است، معایبی نیز دارد. شما باید از این معایب اطلاع کافی داشته باشید تا زمانی که می‌خواهید این سیستم را بر روی اتومبیل خود نصب کنید، با دانش کافی دست به انتخاب بزنید.

  •          سیستم‌های ترمز ضد قفل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در هنگام نیاز، از قفل شدن لاستیک خودرو‌جلوگیری کننت اما برخی از رانندگان با توجه به تجربه‌ای که دارند می‌گویند که این سیستم‌ها در حالت عادی نیز سبب توقف خودرو می‌شوند. علت این امر نیز این است که تمامی سیستم‌های ترمز ای بی اس دارای خطا هستند و هیچ کدام از آن‌ها به طور کامل صحیح عمل نمی‌کنند.
  •          گاهی اوقات دیده می‌شود که این سیستم‌ها نه تنها نمی‌توانند مسافت ترمزگیری با توقف خودرو را کاهش دهند بلکه عملکرد ضعیف‌تری نیز نسبت به خودروهای مجهز به ترمز معمولی دارند.

همان طور که می‌دانید، اساسی‌ترین هدف از طراحی ترمزهای ای بی اس، افزایش میزان کنترل فرمان خودرو بوده است اما متاسفانه نقص‌های فنی این خودروها اجازه نمی‌دهند که افراد بتوانند به خوی از آن‌ها استفاده کنند.

  •         گاهی اوقات اجزا و قطعات گوناگونی که در سیستم ترمز ضد قفل قرار داده شده است، دچار مشکل در ساختار درونی خود می‌شوند. این مشکلات در طول زمان می‌توانند باعث به وجود آمدن صدایی ناهنجار از ترمز اتومبیل شوند که این صداها نگرانی راننده را در پی دارد. همچنین باید بدانید که اگر برای منحل کردن این صداها به تعمیرگاه مراجعه کنید، هزینه‌های تعمیر زیادی از شما درخواست می‌شود.
  •          سامانه‌ی ترمزگیری ای بی اس می‌تواند پس از مدت کوتاهی باعث لرزش پدال ترمز شود. در این صورت اگر شما ترمز بگیرید، متوجه لرزش پای خود نیز می‌شوید و شاید این لرزش باعث شود که راننده تمرکز خود را در رانندگی از دست بدهد.

دانستنی های مهم در مورد سیستم ترمز ABS

  •          با اینکه میزان دقت و سرعت عملکرد این نوع از ترمزها بسیار زیاد است اما همیشه دقت داشته باشید که در جاده‌های خیس یا خشک، به علائم و تابلوهای راهنمایی رانندگی توجه کنید و از آن‌ها سرپیچی نکنید.
  •          زمانی به طور کامل پدال ترمز را فشار دادید، تلاش کنید که بر فرمان خودرو نیز تسلط بیشتری داشته باشید و آن را به سمتی که مسیر اصلی است، بچرخانید. در زمان‌هایی که شما از مسیر اصلی منحرف شده‌اید و باید به شدت ترمز بگیرید، تلاش کنید که به هیچ وجه دست خود را از فرمان از خودرو جدا نکنید.
  •          برای اینکه به خوبی و با آرامش کامل بتوانید با استفاده از سامانه‌ی ترمز ضد قفل خودروی خود را متوقف کنید، لازم است که پدال کلاچ را تا آخر فشار دهید و سپس به آرامی پای راست خود را بر روی ترمز بفشارید.

مقالات مرتبط (بیشتر بخوانید): والف خودرو (کلیک کنید)

جمع بندی

امروزه افراد برای اینکه در رانندگی کردن راحت باشند، از سیستم‌های پیشرفته‌ای به نام سیستم ای بی اس استفاده می‌کنند. ترمز ABS سامانه‌ای است که برای متوقف کردن یا کاهش سرعت خودرو به کار گرفته می‌شود و دو مزیت اصلی را برای تمامی خودروها به وجود می‌آورد.ما در مطالب فوق در مورد این دو مزیت اصلی صحبت کردیم.

برخلاف تصور عده‌ای از افراد، ترمزهای ABS عاری از عیب نیستند و عیوبی همچون اختلال در سیستم‌های داخلی را در خود جای داده‌اند. از این رو لازم است که به هنگام نصب و استفاده از این سیستم‌ها، به نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد، توجه کنید. این ترمزها انواع گوناگونی همچون ترمز یک کاناله، ترمز سه کاناله و ترمز چهار کاناله را در بر می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های مختلفی دارند.

ما در این مطلب تلاش کردیم شما عزیزان را با نحوه‌ی کار و ماهیت سرویس‌های ترمز ضد قفل، انواع گوناگون آن‌ها و مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم. حال اگر قصد نصب این سرویس‌ها بر روی خودروی خود را دارید، می‌توانید مطالب فوق را با دقت بخوانید و اطلاعات خود در این باره را افزایش دهید.

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment