0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

همه چیز درباره قالپاق خودرو

زمان مورد نیاز برای مطالعه 23 دقیقه
نویسنده : تیم تولید محتوا
1400/12/07
نظرات وبلاگ 0

قالپاق خودرو چیست؟

قالپاق خودرو، در واقع محافظ اصلی بخش مرکزی تایرها و کاسه چرخ های خودرو است. این قطعات علاوه بر زیبائی تایرها سبب جلوگیری از نفوذ آلودگی، گرد و غبار، چربی و رطوبت به فضای داخلی کاسه چرخ ها می شود. قالپاق خودرو، به نوعی نقش حفاظتی داشته و جداسازی آن از تایرها عواقبی را برای خودرو به دنبال خواهد داشت. شاید شما نیز خودرو بدون قالپاق یا قالپاق های ناقص را دیده باشید؛ به نظر شما خودرو زیبائی خود را دارد؟ قالپاق خودرو در وضعیت فیزیکی و فنی خودرو چه تاثیری دارد؟

تاریخچه ای از قالپاق خودرو

تاریخچه استفاده از قالپاق به سال 1680 بر می گردد. تنها وسیله رفت و آمد زمان های قدیم یعنی همان اسب بوده که برای محکم تر ساختن محور چرخ های درشکه از صفحات چوبی یا فلزی همانند قالپاق های امروزی استفاده می شده است.

قالپاق، قطعه ای است که در مرکز و یا هسته اصلی چرخ ها قرار گرفته و از نفوذ ذرات گرد و غبار و چربی ها به فضای داخلی تایرها جلوگیری می کند. کلمه قالپاق خودرو، در معنای لفظی به عنوان درپوش تایر نیز نامیده می شود. قالپاق، نقاط اتصال رینگ به لاستیک خودرو را می پوشاند. دیسک قالپاق خودرو، در بین افراد به خصوص جوانان تنها به منظور زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و از مزایای دیگر قالپاق اطلاعی ندارند. قالپاق ها انواع مختلفی داشته و بر اساس نوع خودرو و میزان مقاومت و جنس آن ها تقسیم بندی می شود.

آیا قالپاق برای خودرو ضروری است؟

خودرو بدون قالپاق و یا رینگ نیز قابل استفاده بوده و نقصی در کیفیت ساختاری خودرو بوجود نمی آورد؛ با این حال، وجود قالپاق به جهت طول عمر بالای تایرها و جلوگیری از نفوذ ذرات آلودگی به محفظه داخلی کاسه چرخ ها و البته پیشگیری از ایجاد ضربه محکم به هنگام اصابت خودرو با جدول های خیابان الزامی بوده و نصب ست کامل قالپاق برای تمام کاسه چرخ های خودرو توصیه می شود.

قالپاق یا رینگ؟ مسئله این است.

تفاوت میان رینگ و قالپاق را می دانید؟

رینگ خودرو یا همان RIM، در واقع ساختار اصلی کاسه چرخ های اتومبیل بوده که تایرها بر روی آن قرار گرفته و باد می شوند. رینگ ها بر اساس نوع خودرو به دو دسته اصلی رینگ فولادی و پلاستیکی تقسیم بندی می شود. مصرف کننده هر یک از رینگ ها را با توجه به سایز تایرها که در دفترچه راهنما خودرو درج شده، خریداری می نماید. هدف از نصب رینگ بر روی تایرهای خودرو، زیبائی تایرها و عدم نفوذ ذرات گرد و غبار به فضای داخلی تایرها است.

اما آیا رینگ مناسب بوده و یا قالپاق؟

در جواب این سوال بحث برانگیز باید توجه داشت که انتخاب میان قالپاق یا رینگ به عوامل بسیاری وابسته است. به طور کلی انتخاب قالپاق یا رینگ برای خودرو به نوع خودرو، هزینه و علاقه فرد بستگی دارد. مسلما رینگ ها بدلیل ساختار و کیفیت آن، قیمتی چند برابر نسبت به قالپاق داشته و به همین جهت افرادی که مایل به هزینه گزاف برای خودرو نیستند، از خرید رینگ برای خودرو خود پرهیز می کنند. بالطبع، کیفیت ساخت و زیبائی رینگ ها با قالپاق های ارزان قیمت قابل مقایسه نبوده و افراد جوان به خصوص ماشین بازهای حرفه ای به خرید رینگ های فانتزی علاقه بیشتری دارند. به طور کلی، برای انتخاب و خرید قالپاق یا رینگ بهتر است ابتدا نوع خودرو خود و سپس هزینه مصرفی را در نظر بگیرید.

بهترین برندهای داخلی یا خارجی قالپاق

بسیاری از شرکت های خودرو سازی از حک کردن برند خود بر روی قالپاق ها به عنوان راهکاری برای معرفی نماد تجاری خود استفاده می کنند. شرکت های خودرو سازی، برند معتبر خود را در هسته اصلی قالپاق حک کرده و با چرخش آن، جذابیت ظاهری زیبائی را به بیننده منتقل می کند. تعداد بسیاری از برندهای خاص داخلی و خارجی در زمینه طراحی و تولید قالپاق های خودرو مشغول فعالیت بوده که در این میان برخی از برندها در مقایسه با دیگر برندهای موجود در بازار، کیفیت ساخت و زیبائی بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

معرفی یک برند به عنوان بهترین برند داخلی یا خارجی قالپاق های خودرو، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و ارزش محتوائی برندهای دیگر را از بین می برد. در این قسمت لیستی از بهترین برندهای داخلی یا خارجی تولید قالپاق خودرو عنوان شده تا در هنگام انتخاب و خرید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

قالپاق خودرو برند لنزو

قالپاق خودرو برند LZ ساخت ایران

قالپاق خودرو برند ایساکو

قالپاق خودرو PHT

قالپاق خودرو ACS

قالپاق خودرو MHB

قالپاق خودرو برند توان پلیمر عدل

قالپاق خودرو برند جادوکار

قالپاق خودرو برند صنعت گر

قالپاق چرخ یا قالپاق مرکزی

بسیاری از افراد قالپاق چرخ را همان قالپاق مرکزی دانسته و از تفاوت میان آن ها اطلاعی ندارند. خودروهائی که رینگ فولادی داشته، دو نوع قالپاق چرخ و قالپاق مرکزی و در خودروهائی که رینگ اسپرت داشته تنها یک قالپاق وجود دارد. خودروهای رینگ اسپرت یا همان آلومینیومی، تنها یک قالپاق مرکزی در وسط کاسه چرخ داشته که از نفوذ ذرات گرد و غبار و آلودگی های محیطی و یا ضربات جلوگیری خواهد کرد.

در خودروهای رینگ فولادی، قالپاق مرکزی در وسط کاسه چرخ وجود داشته و قالپاقی معادل همان قالپاق مرکزی به عنوان قالپاق جرخ بر روی تایرها قرار خواهد گرفت. قالپاق چرخ معمولا از جنس فلز یا پلاستیک بوده که متناسب با نوع اتومبیل متفاوت است. در خودروهای رینگ فولادی، قالپاق مرکزی نقش حیاتی داشته و در صورت نبود آن، بلبرینگ در اثر آلودگی های بسیار فرسایش یافته و از طول عمر تایرها کم می شود. در عین حال، نبود قالپاق چرخ تاثیر منفی بر روی عملکرد خودرو نداشته و تنها جنبه تزئینی و زیبائی خودرو را بر عهده دارد. در برخی از موارد، وجود قالپاق چرخ سبب کاهش سرعت جریان ورود و خروج هوا شده و ترمزها دیرتر خنک می شوند.

در صورت گم شدن قالپاق های مرکزی خودرو، بایستی قالپاق های مرکزی فابریک از نمایندگی های مجاز خریداری شده و قبل از نصب حتما گریس کاری شود. نظافت داخل توپی ها قبل از نصب زوارهای قالپاق بسیار اهمیت دارد.

قالپاق بر اساس نوع خودرو

همان طور که گفتیم، انتخاب و خرید قالپاق خودرو کاملا بستگی به نوع خودرو دارد. قالپاق های موجود در بازار، بر اساس نوع خودرو و سایز تایرها تقسیم بندی شده که قالپاق خودروهائی از جمله پراید، 206، 207، زانتیا، سمند، ساینا، پیکان، برلیانس، تارا، تیبا، دوو سیلو و شاهین بدلیل تقاضای بالای بازار از جمله محبوب ترین مدل های قالپاق محسوب می شود. تقاضای بالای این مدل قالپاق های موجود در بازار سبب شده تا کارخانجات خودرو سازی و فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو، مدل های جدید با طراحی های خاص و متنوع، را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

قالپاق خودرو با سایز 13 اینچ

قالپاق استاندارد برای خودرو پراید، معمولا 13 اینچ بوده و جنس آن فلزی یا پلاستیکی است. قالپاق خودرو با سایز 13 اینچ، کوچکترین قالپاق های موجود در بازار است. برندهای معتبر، قالپاق های سایز 13 برای پراید را در طرح های متنوع با کدهای مختلف به بازار عرضه کرده و کاربر با توجه به میزان هزینه و جنس مورد نظر آن را خریداری می نماید.

قالپاق سایز 13 معمولا برای خودروهائی همانند پیکان، تیبا و دوو سیلو نیز مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. نوع طرح و محل قرار گیری زوارهای نصب قالپاق به نوع قالپاق انتخاب و خودرو بستگی دارد.

قالپاق خودرو با سایز 14 اینچ

قالپاق خودرو 206 با توجه به سایز تایرهای آن، سایز 14 اینچ بوده و با توجه به جنس فلزی یا پلاستیکی است. انتخاب و خرید هر یک از قالپاق ها بستگی به علاقه فرد دارد. سایز 14 اینچ برای قالپاق خودروهایی هم چون ساینا، تارا و شاهین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قالپاق خودرو با سایز 15 اینچ

خودرو پژو 207، یکی از محبوب ترین خودروها در بین جوانان به خصوص ماشین های مسابقه بوده که انتخاب رینگ یا قالپاق صحیح، تاثیر بسیاری بر زیبائی و کیفیت فرمان پذیری آن دارد. سایز استاندارد قالپاق پژو 207، 15 اینچ بوده که در خودروهائی همانند زانتیا، سمند و برلیانس نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی قالپاق ها بر اساس نوع نیاز و مقاومت آن، با توجه به نوع برند تولیدی متفاوت بوده و هر کدام از برندهای موجود در بازار، طراحی و پلتفرم خاص خود را دارند.

قالپاق و ساختار اصلی آن

قالپاق خودرو به لحاظ ساختاری به دو دسته کلی قالپاق واشری و فنر دار تقسیم بندی می شود.

قالپاق واشری

این نوع قالپاق در حد فاصل میان پیچ روی چرخ و رینگ قرار می گیرد. اتصال و استحکام این نوع قالپاق ها به واسطه پیچ های روی چرخ است.

قالپاق فنر دار

گروهی دیگر از قالپاق های خودرو، قالپاق های فنر دار بوده که بواسطه زبانه یا زوارهای از پیش تعیین شده، بر روی چرخ قرار گرفته و محکم می شوند.

قالپاق های رینگ فلزی

این نوع قالپاق ها به شکل یک درپوش بر روی محفظه اصلی و داخلی کاسه چرخ قرار گرفته و از نفوذ ذرات خارجی و گرد و غبارها به بلبرینگ مرکزی چرخ ها جلوگیری می کند. در این نوع قالپاق، اگر قالپاق از محل مرکزی جرخ جدا شود، قبل از نصب دوباره بهتر است کاسه چرخ پس از شست و شو، روغن کاری و گریس کاری شده و مجددا قالپاق در جای خود نصب شود. امکان آلودگی بخش پیچ های اتصالی و توپی در فاصله زمانی نبود قالپاق سبب تجمع ذرات و گرد و غبار در هسته اصلی پیچ ها می شود. در صورتی که تایرهای خودرو شما در هنگام حرکت صدای جیرجیر همانند صدای لولای درب داده، بهتر است وضعیت قالپاق ها و بلبرینگ ها را چک کنید.

قالپاق های رینگ فولادی

قالپاق های رینگ فولادی معمولا از دیگر قالپاق ها بزرگتر بوده و از جنس پلاستیکی هستند. این نوع قالپاق ها بیشتر جنبه تزئینی و زیبایی داشته و برای جلوگیری از نفوذ ذرات خارجی بهتر است از قالپاق های رینگ فلزی استفاده شود. میزان فروش قالپاق های فلزی و پلاستیکی در بازار خودرو سازی یکسان بوده؛ اما به طور کلی به جهت مقاومت و استحکام بالای قالپاق ها، بایستی از قالپاق های شرکتی فلزی استفاده شود.

قالپاق خودرو به لحاظ شکل ظاهری

قالپاق های خودرو به لحاظ شکل ظاهری به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند.

قالپاق شرکتی: این نمونه قالپاق معمولا بر روی قالپاق های رینگ فولادی مشاهده شده و به صورت فابریک شرکتی از سوی کارخانجات خودرو سازی نصب می شود. قالپاق های فابریک و شرکتی از مقاومت بالائی نسبت به نمونه های موجود در بازار برخوردار است. این نوع قالپاق ها سازگاری بالائی با فرم لاستیک های خودرو داشته و به همین سبب طرفداران بسیاری در بازار خودرو کشور به خود اختصاص داده است.

قالپاق اسپرت: این گونه قالپاق ها شباهت بسیاری با رینگ های آلومینیومی داشته و افرادی که از ظاهر قالپاق های شرکتی خسته شده اند، بهتر است مدل های متنوع قالپاق های اسپرت را امتحان کنند.

انواع قالپاق های محبوب

صنعت خودرو سازی کشور وابسته به صنایع دیگری از جمله رینگ و قالپاق بوده که در صورت تقاضای بالای بازار خودرو، خرید و فروش قطعات یدکی نیز رواج بیشتری می یابد. کارخانجات خودرو سازی به دنبال رقابت با سایر برندهای معتبر، طرح های متنوع و خاص قالپاق های خودرو را با توجه به خودروهای پرفروش و نیاز مصرف کنندگان به بازار عرضه می کنند. در این میان قالپاق های خرچنگی، صلیبی، خورشیدی، بنزی، چرخشی و زنبوری از گروه های پر طرفدار قالپاق های موجود در بازار محسوب می شود.

مزایای استفاده از قالپاق خودرو

- قیمت کمتر نسبت به رینگ های آلیاژی

- عمر طولانی تر

- جلوه زیبا خودرو

- جلوگیری از خروج آزبست درون لنت ترمز خودروها

ویژگی های یک قالپاق مناسب

خرید و فروش قالپاق یکی از بازارهای وابسته به صنعت خودرو سازی محسوب شده که با توجه به تقاضای بالای آن، افراد سودجو اجناس تقلبی و قالپاق های بی کیفیت را به عنوان برند در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. درجه کیفیت قالپاق بستگی به شرکت سازنده آن دارد. بسیاری از شرکت های تولیدی در ساخت قالپاق از مواد خشک استفاده کرده و نماد تجاری خود را بر روی قالپاق حک می کنند. این گونه قالپاق ها بدلیل کاهش کیفیت ساختاری و عدم رعایت ویزگی های قالپاق مناسب، از درجه مقاومت کمی برخوردار بوده و طول عمر بسیار کمی دارند.

شناخت ویژگی های یک قالپاق مناسب و با کیفیت برای انتخاب و خرید قالپاق الزامی است. قابلیت ضربه پذیری و انعطاف از مهم ترین ویژگی های یک قالپاق مناسب است. انتخاب یک قالپاق مناسب در کاهش هزینه ها نیز موثر بوده و طول عمر بیشتری دارد.

مواد به کار رفته در ساختار قالپاق

اولین ویژگی مهم در مقاومت و طول عمر قالپاق خودرو، نوع مواد به کار رفته در ساختار قالپاق خودرو است. رنگ به کار رفته بر روی قالپاق، جنبه تزئینی داشته و کاملا به علاقه خریدار بستگی دارد. قابلیت چسبندگی و مرغوبیت رنگ قالپاق بسیار اهمیت داشته؛ به طوری که از بین نرفتن رنگ آن در اثر رانندگی، یکی از شاخصه های اصلی تعیین کیفیت رنگ پوشش قالپاق در نظر گرفته می شود. میزان انعطاف پذیری یا خشکی قالپاق بستگی به مواد به کار رفته در آن دارد. برخی از خودروها بالاجبار، از مواد خشک برای طراحی و تولید قالپاق های آن استفاده می شود.

براق بودن رنگ قالپاق

براق بودن رنگ قالپاق، مشخصه ای برای نشان دادن طول عمر مفید قالپاق است. به میزانی که قالپاق براق تر باشد، کیفیت رنگ بالائی داشته و در اثر رانندگی و مسائل محیطی آسیب نخواهد دید.

ضد آب بودن قالپاق

از دیگر ویژگی های یک قالپاق خوب و با کیفیت، ضد آب بودن قالپاق است. اگر قالپاق شما ضد آب نباشد، امکان فرسایش لاستیک ها و در نهایت پنچر شدن آن ها وجود دارد. زنگ زدگی قالپاق، کیفیت ساختاری قالپاق را کاهش داده و به لحاظ ظاهری، خودرو را جلب توجه نخواهد کرد.

ضد خش و رطوبت

المان دیگر در تعیین کیفیت ساختاری قالپاق، ضد خش و ضد رطوبت بودن قالپاق است. زنگ زدگی، اولین عامل از بین برنده رنگ قالپاق و کاهش طول عمر آن است.

جای گذاری قالپاق های مرکزی و چرخ

تعویض و جای گذاری قالپاق های مرکزی و قالپاق چرخ کاری بسیار آسان است. اگر خودرو شما لوکس بوده و نوع خاصی از قالپاق های فانتزی و یا تزئینی برای آن استفاده می شود؛ بهتر است برای تعویض و جای گذاری قالپاق ها به تعمیرگاه های تخصصی اتومبیل مراجعه کرده و این وظیفه حساس را به تنهایی انجام ندهید.

در مواقع اضطراری با توجه به نوع خودرو و قالپاق بایستی از وسایلی همانند پیچ گوشتی و یا آچار چرخ استفاده کنید. در لبه پشتی قالپاق های معمولی، یک حلقه فنری وجود داشته که در داخل زوارهای از پیش تعیین شده قالپاق جای گذاری می شود. در صورت جای گذاری صحیح بایستی فاصله کمی میان سطح داخلی درپوش و مرکز رینگ چرخ های خودرو ایجاد شود. برای خارج کردن قالپاق از محل نصب نیز از پیچ گوشتی به عنوان یک اهرم در زیر حلقه فنری اتصال دهند استفاده می شود.

فاکتورهای مهم حین خرید قالپاق

بهترین قالپاق خودرو به نوع خودرو بستگی دارد. با این حال، چندین فاکتور مهم حین خرید قالپاق خودرو برای انتخاب صحیح به شما کمک خواهد کرد.

قطر قالپاق خودرو

قطر قالپاق خودرو به نوع خودرو بستگی داشته و معولا این سایز با واحد اینچ اندازه گیری می شود. قطر قالپاق همان قطر داخلی تایرهای خودرو بوده که در اکثر خودروهای با لاستیک کوچک همانند پراید یا پیکان 13 اینچ و در خودرو های بزرگتر همانند سمند 15 اینچ است. برای اطلاع از سایز و قطر قالپاق خودرو خود بایستی به اعداد درج شده بر روی لاستیک خود دقت نمائید. به طور مثال بر روی لاستیک خودرو شما اعداد 195/65 R14 حک شده که 14 اینچ مربوط به سایز قالپاق خودرو است.

وزن قالپاق خودرو

از دیگر مشخصه های اصلی در خرید قالپاق خودرو، وزن آن است. وزن این قطعه یدکی خودرو به نوع خودرو و تایرها بستگی داشته و متناسب با این عوامل در نظر گرفته می شود. برخی از افراد برای زیبائی بیشتر از قالپاق های با سایز و وزن بزرگتر با تایرهای پهن تر استفاده می کنند. وزن بالای قالپاق سبب فشار بیشتر بر روی کاسه چرخ ها شده و اصطلاک و سوخت خودرو را افزایش خواهد داد.

جنس قالپاق خودرو

همان طور که گفته شد؛ در حالت کلی قالپاق ها به دو جنس فلزی و پلاستیکی تقسیم بندی می شوند. مسلما، قالپاق های فلزی از طول عمر و به مراتب مقاومت بالائی در برابر خش و آسیب برخوردار هستند. قالپاق های فلزی در شرایط محیطی سخت و دارای رطوبت، مقاومت کمتری نسبت به قالپاق پلاستیکی داشته و خیلی زود دچار زنگ زدگی خواهند شد.

قیمت قالپاق

قالپاق های موجود در بازار با توجه به نوع خودرو و برند سازنده در رنج های قیمتی متفاوتی وجود دارد. خرید قالپاقی با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه از اهمیت بسیاری برخوردار است. کیفیت رنگ و تثبیت آن در رنج قیمتی قالپاق موثر است.

برند قالپاق

تجربه ثابت کرده است، خرید یک برند از پیش تعریف شده از کیفیت بالائی نسبت به برندهای ناشناخته برخوردار است. پس در هنگام خرید به برند و شرکت سازنده قالپاق دقت کرده و از خرید برندهای نامعتبر پرهیز نمائید.

نکات نگه داری از قالپاق خودرو

- جلوگیری از شست و شوی قالپاق با فشار آب زیاد( از شست و شوی قالپاق با فشار آب کارواش خودداری کنید).

- شست و شوی دیواره قالپاق جهت جلوگیری از تجمع دوده های لنت و فرسایش دیواره های قالپاق

- عدم استفاده از قالپاق در جاده های خاکی بدلیل آسیب دیدن رینگ با برخورد سنگ ها

- عدم عبور از مناطق سیل خیز بدلیل خاصیت اسیدی بودن آب باران و احتمال پوسیدگی قالپاق

نتیجه گیری

قالپاق، یکی از مهم ترین قطعات خودرو بوده که بسیاری از افراد از تاثیر فنی آن بر روی عملکرد خودرو و تایرها اطلاعی نداشته و تنها جنبه زیبائی آن را در نظر می گیرند. توجه داشته باشید که انتخاق قالپاق مناسب بر میزان فرمان پذیری خودرو، کاهش فرسایش لاستیک ها و افزایش طول عمر آن نقش به سزایی دارد. قبل از خرید قالپاق حتما به عدد درج شده بر روی تایرهای خود دقت کرده و متناسب با نوع خودرو و سایز تایر، قالپاق را خریداری نمائید. حلقه نگه دارنده قالپاق برای اتصال و استحکام قالپاق بر روی چرخ های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

نظرات کاربران
نظرات کاربران
با عضویت در سایت نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید
افزودن نظر جدید
افزودن نظر جدید
acceptingtosubmitcomment