0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

رینگ سایپا

شما طرفدار سبک کلاسیک هستید یا مدرن؟ آیا سبک اسپرت می پسندید؟سبک اسپرت، یکی از محبوب ترین استایل ها در بین جوانان است. رینگ سایپا، یکی از قطعاتی بوده که در ظاهر خودرو تاثیر به سزایی داشته و به آسانی می توان یک خودرو معمولی را به یک خودرو اسپرت و شیک تبدیل کرد. بازار رینگ، مشتریان خاص خود را داشته و به عنوان یکی از بازارهای پر رونق وابسته به صنعت خودرو سازی محسوب می شود. انتخاب رینگ مناسب بر اساس نوع خودرو، تاثیر بسیار زیادی را بر روی فرمان پذیری و کیفیت و زیبائی خودرو دارد. اما رینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

رینگ چیست؟

رینگ، یکی از ساختارهای اصلی در وضعیت ظاهری خودرو بوده که علاوه بر زیبائی تاثیر بسیاری بر روی وضعیت دینامیکی و کاربری آسان خودرو دارد. رینگ، بار خودرو را تحمل کرده و در برابر نیروهای جانبی مقاومت می کند. ساختار رینگ به صورتی بوده که به عنوان یک محرک یا ترمز در برابر گرمای اصطکاکی عمل می کند. رینگ خودرو در کارخانه های خودرو سازی تولید شده و بر اساس نوع خودرو تقسیم بندی می شود. رینگ سایپا، یکی از رینگ های پرطرفدار در بازار خودرو است.

 

آشنائی با انواع رینگ سایپا بر اساس نوع خودرو

اگر شما برای خرید رینگ خودرو به فروشگاه لوازم اسپرت مراجعه کرده باشید، با انبوهی از رینگ ها با شکل و سایز بندی مختلف روبرو خواهید شد. انتخاب مناسب رینگ سایپا باید بر اساس نوع خودرو و سایز لاستیک های آن که در دفترچه راهنما درج شده، باشد. در وهله اول باید توجه داشته باشید که خودرو شما شاسی بلند بوده و یا سدان.

 

رینگ سایپا کوییک

کوییک یکی از خودرو های تولیدی سایپا بوده که به لحاظ سایز بندی لاستیک، سایز 14 اینچی دارد. رینگ سایپا سایز 14، طراحی نسبتا شلوغی دارد. خانواده محصولات سایپا همانند ساینا و رینگ کوییک از رینگ سایپا سایز 14 اینچی استفاده می کنند. نصب رینگ یک سایز بزرگ تر بر روی لاستیک های خودرو، روشی مرسوم برای زیبایی بیشتر خودرو است. برخی از رانندگان تمایل دارند تا در سرعت های بالاتر از لاستیک های پهن تر استفاده کرده، به همین جهت یک سایز بزرگ تر رینگ نصب می کنند. افرادی که به صورت تخصصی در حوزه رینگ و صنعت خودرو فعالیت دارند، با تعویض رینگ استاندارد خودرو با رینگ بزرگتر به شدت مخالف بوده و به عقیده آن ها، مصرف سوخت خودرو افزایش خواهد یافت.

 

رینگ سایپا پراید

پراید، از خودروهای کوچک بازار شناخته شده که سایز مناسب رینگ آن 13 اینچی است. خانواده پراید و تیبا از محصولات سایپا، همگی سایز استاندارد 13 اینچ را استفاده می کنند. سایز استاندارد لاستیک درج شده در دفترچه راهنمای مدل های پراید همانند سایپا 111، سایپا132 و سایپا 131، 165/65R13 است.

 

رینگ سایپا ساینا

ساینا، یکی از محصولات پر فروش سایپا پس از پراید و تیبا است. همان طور که گفته شد، سایز استاندارد لاستیک ساینا 14 اینچی بوده و رینگ مناسب برای رینگ ساینا همان رینگ سایپا 14 اینچی است. استفاده از رینگ استاندارد خودرو، کیفیت سواری خودرو را افزایش داده و پایداری و آسایش سرنشینان خودرو را فراهم می کند.

 

رینگ سایپا برلیانس

سایز استاندارد لاستیک برلیانس 195/65 R15 بوده که بر همین اساس رینگ سایپا برلیانس انتخاب می شود. سایز 15 اینچی رینگ سایپا مناسب برای خودروهایی همچون برلیانس و مگان است.

 

رینگ سایپا تندر

خودرو تندر یا ال 90 از خودروهای رایج در بازار ایران است. این خودرو در بازار ایران با لاستیک استاندارد 185/65 R15 عرضه شده که قطر استاندارد و فابریک رینگ سایپا 15 اینچی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از لاستیک های پهن تر با رینگ سایپا 15 اینچی، سبب شده تا وزن خودرو به طور یکنواخت بر روی زمین منتقل شود. افزایش تعادل و فرمان پذیری خودرو، بستگی به انتخاب نوع صحیح رینگ استاندارد دارد.

 

رینگ سایپا ساندرو

لاستیک مناسب برای ساندور 185/65 R15 است. بر طبق این مشخصات پهنای لاستیک استاندارد برای خودرو ساندرو 185 میلی متر، فاق لاستیک 65 و قطر رینگ لاستیک 15 اینچ است. امکان انتخاب و جایگزینی سایزهای پهن تر و بالطبع سایز بالاتر رینگ نیز وجود داشته که مصرف سوخت و اصطلاک خودرو را افزایش خواهد داد.

 

رینگ سایپا مگان

سایز استاندارد خودرو مگان 195/65 R15 است. بر طبق این مشخصات سایز رینگ استاندارد درج شده در دفترچه راهنمای خودرو مگان، 15 اینچی بوده که امکان تعویض و یا جایگزینی با لاستیک های پهن تر و رینگ بزرگ تر دارد.

 

رینگ سایپا شاهین

خودرو شاهین از زیر دسته های خودرو ساندرو در قطر لاستیک است. مشخصات لاستیک استاندارد خودرو شاهین 185/65 R15 است. قطر رینگ سایپا مناسب برای خودرو شاهین، 15 اینچ بوده که در این مورد نیز به تصمیم راننده امکان جایگزینی با رینگ

بزرگ تر و لاستیک پهن تر دارد.

 

رینگ سایپا تیبا و تیبا 2

تیبا و تیبا 2 از محصولات خوب شرکت خودرو سازی سایپا بوده که همانند پراید از گروه خودروهای با لاستیک کوچک به شمار می رود. سایز استاندارد رینگ سایپا تیبا و تیبا 2، 13 اینچ بوده که همانند بر روی پلتفرم X200 طراحی شده است. پلتفرم X200 در مقایسه با پلتفرم طراحی شده پراید، از عملکرد فنی و ایمنی بالایی برخودار است. در صورتی که از رینگ های آلومینیومی استفاده شود، سایز استاندارد رینگ تیبا و تیبا 2، 14 اینچ در نظر گرفته می شود.

ویژگی های رینگ سایپا

در این جا برخی از ویژگی های رینگ سایپا وجود دارد که هنگام خرید بسته بندی چرخ و لاستیک یا به طور کلی رینگ و لاستیک باید در نظر داشته باشید؛

قطر: فاصله بین تقاطع نشیمنگاه های مهره ای و دیواره های عمودی لبه های رینگ.

عرض: فاصله بین فلنج های رینگ.

نوع: بستگی به نوع وسیله نقلیه و لاستیک دارد، پروفیل های رینگ مختلف و همچنین تعداد اجزای رینگ وجود دارد. خودروهای سواری مدرن و لاستیک‌های بدون تیوب معمولاً از رینگ‌های یک تکه با مشخصات رینگ "ایمن" استفاده می‌کنند. ویژگی ایمنی به نگه داشتن مهره لاستیک در شرایط نامطلوب با داشتن یک جفت قوز ایمنی که به سمت داخل رینگ به سمت صندلی مهره لاستیک دیگر از سطح بیرونی رینگ کشیده می شود، کمک می کند.

 

خودروهای سنگین و برخی کامیون ها ممکن است دارای مجموعه رینگ چند تکه قابل جابجایی متشکل از پایه ای که روی چرخ و محور نصب می شود. سپس آن ها یک حلقه جانبی یا یک ترکیب حلقه جانبی و قفل دارند، این قطعات از یک طرف برای نصب لاستیک قابل جدا شدن هستند، در حالی که طرف مقابل متصل به پایه دارای یک فلنج ثابت است.

 

عملکرد خودرو: از آن جایی که رینگ سایپا جایی است که لاستیک روی چرخ قرار می گیرد و رینگ از شکل تایر پشتیبانی می کند، ابعاد رینگ ها عاملی در ویژگی های هندلینگ یک خودرو است. به عنوان مثال: رینگ‌های بیش از حد پهن نسبت به عرض لاستیک برای یک خودروی خاص ممکن است باعث لرزش بیشتر و رانندگی راحت‌تر شود، زیرا دیواره‌های جانبی لاستیک دارای انحنای کافی برای خم شدن مناسب روی سطوح رانندگی ناهموار هستند.

 

رینگ های بزرگ باعث ساییدگی لاستیک در هنگام چرخش می شوند. رینگ های بسیار باریک نسبت به عرض لاستیک ممکن است باعث کنترل ضعیف شود زیرا ممکن است لاستیک در هنگام پیچیدن سریع به طرفین منحرف شود. در موتورسیکلت ها، یک رینگ باریک مشخصات تایر را تغییر می دهد.

انتخاب اندازه مناسب

هنگام خرید رینگ مناسب برای چرخ های جدید باید اندازه های زیادی را در نظر گرفت، چرا که نوع رینگ در نحوه عملکرد مثبت و منفی آن تاثیراتی می گذارد. سایز سایر قطرهای شما را افزایش می‌دهد و در عین حال مشخصات جانبی تایر را کاهش می‌دهد تا با قطر کلی تایر پیشنهاد شده توسط سازنده مطابقت داشته باشد، برخی از رینگ های سایپا در خودرو برعکس عمل می کند تا دیواره جانبی بلندتری داشته باشد و بتواند عملکرد درستی را ارائه دهد، به طور کلی رینگ سایپا از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و هر فردی بعد از مقایسه انواع رینگ قطعا رینگ سایپا را انتخاب خواهد کرد.

 

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت رینگ خودرو

رینگ خودرو از جمله قطعات وابسته به خودرو بوده که در صورت نوسان قیمت هر یک از اجزای خودرو، قیمت رینگ نیز ثابت نخواهد ماند، به طور کلی عوامل زیر در تعیین قیمت رینگ خودرو موثر است.

  • سایز رینگ
  • وزن رینگ
  • جنس رینگ
  • نوع خودرو
  • شرکت سازنده رینگ و یا برند آن
  •  

لاستیک های مناسب برای رینگ سایپا

همان طور که در بخش های قبل عنوان شد، قطر رینگ سایپا متناسب با نوع خودرو و سایز لاستیک درج شده بر روی دفترچه راهنما خودرو مشخص می شود. لاستیک های مناسب برای رینگ سایپا بر اساس نوع خودروهای تولیدی در محدوده 185/65، 195/65، 195/60، 205/60 و ... تعیین می شود. انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو، اصطلاک خودرو را کاهش داده و سبب راحتی کنترل خودرو می شود.

 

جنس رینگ سایپا

رینگ فولادی

قدیمی ترین نوع رینگ خودرو، رینگ فولادی است. رینگ های فولادی در بازار به عنوان رینگ شرکتی شناخته شده و معمولا مقاومت بالایی در برابر ضربه و اصطکاک گرمائی دارند. رینگ های فولادی در شرایط مختلف جاده ای، عملکرد فوق العاده ای دارند.

رینگ اسپرت

این رینگ ها معمولا از آلیاژ آلومینیوم با منیزیم تولید می شود. وزن رینگ های اسپرت یا فانتزی در مقابل رینگ های فولادی بسیار کمتر بوده و بیشتر جنبه تزئینی دارد. استفاده از رینگ های فانتزی در خودروهای مسابقه و یا افراد جوان رایج تر بوده و برای کاربری های عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در سال های اخیر، شرکت های خودرو سازی به جهت زیبائی بیشتر محصولات خود، از رینگ های فانتزی بر روی تولیدات خود استفاده می کنند، استفاده از رینگ اسپرت مزایای خاص خود را داشته که به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمان پذیری راحت
  • افزایش مانور دهی خودرو
  • بالا رفتن سطح تماس لاستیک با آسفالت

این دسته از رینگ های آلومینیومی خود به سه زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند:

 

رینگ یک قطعه آلومینیومی

این رینگ، از مرغوب ترین رینگ های موجود در بازار بوده که کمپانی های خودرو سازی برای تجهیزات خودروهای تولیدی خود در نظر می گیرند. وزن سبک این رینگ از مزایای آن به شمار رفته که در کنار مزیت های دیگری که دارد، هزینه بالا و تعمیرات دشوار رینگ را نیز باید در نظر گرفت.

رینگ دو قطعه آلمینیومی

این نوع رینگ با دو فریم متفاوت تولید می شود. یک نوع آن با ریخته گری هر دو قطعه و در نوع دیگر با جوش مرکزی هر دو حلقه در پشت رینگ. رینگ های دو قطعه بسیار ارزان، سبک و قوی بوده که تنوع کم و محدودیت عرضه سبب شده تا استفاده از این رینگ منسوخ شود.

رینگ سه قطعه آلمینیومی

در این نوع رینگ، ساختار اصلی توسط سه قطعه جدا از یکدیگر ساخته شده است. ساختار رینگ از هسته مرکزی، لبه بیرونی و حلقه داخلی تشکیل شده است. رینگ های سه قطعه کیفیت ساخت پایینی داشته؛ اما در عین حال ارزان قیمت و سبک وزن است.

رینگ استیل

رینگ های استیل از دو قسمت دیسک چرخ و لبه تشکیل شده که در حین تولید به یکدیگر جوش داده می شود. این گونه رینگ ها مقاوم ترین لبه ها را داشته و امکان ترمیم آسان را دارند.

رینگ های هیبریدی

رینگ هیبریدی از یک هسته اصلی استیلی تشکیل شده و با پوشش رنگ های هیبریدی، خواص رینگ های آلومینیومی را به خود می گیرند. مقاومت و ضربه پذیری این گونه رینگ ها همانند رینگ های استیلی است.

 

رینگ آلومینیومی یا فولادی؟

انتخاب یک رینگ مناسب با بهترین جنس، کاملا به شرایط و نحوه کاربری رینگ ها دارد. اگر جنبه زیبائی و تزئینی رینگ ها برای شما اهمیت دارد، بهتر است از انتخاب رینگ های سایز استاندارد اسپرت غافل نشوید. شما به راحتی می توانید با توجه به نوع کاربری اتومبیل خود، رینگ مناسب را انتخاب نمائید.

 

عوامل موثر در انتخاب رینگ سایپا

ترمز و کاسه چرخ: یکی از مهم ترین عوامل فنی در انتخاب رینگ سایپا، وضعیت ترمزها و کاسه چرخ است. به طور کلی، رینگ استاندارد نباید این بخش مهم و حساس را تحت فشار قرار داده و سلامت سرنشینان را به خطر بیاندازد. لبه بیرونی رینگ هیچ گاه نباید از لبه بیرونی سپر خودرو بیشتر باشد.

لبه های رینگ: افراد زیادی به لبه های رینگ دقت نکرده و آن را غیر ضروری می دانند؛ در صورتی که، رینگ با لبه های نازک برای شرایط محیطی همراه با ضربه متناسب نبوده و با یک دست انداز، رینگ خودرو آسیب خواهد دید.

 

اجزاء رینگ سایپا

  • رینگ نیز همانند دیگر قطعات فنی از اجزاء مختلفی ساخته شده است.
  • پایه لبه: این جزء، در وسط رینگ و بین فلنج ها قرار دارد.
  • شانه لبه: این قسمت وظیفه قرار گیری ایمن لاستیک بر روی رینگ را بر عهده دارد.
  • قطر لبه: قطر لبه همان قطر داخلی تایر بوده که بر همین اساس، قطر رینگ مشخص می شود. معمولا این قطر 13 تا 16 اینچ است.
  • عرض لبه: سطح مقطع لبه با واحد اینچ
  • فلنج لبه: قسمت خارجی رینگ که آسیب های محیطی و جاده ای بر روی آن تاثیر دارد.
  • هیپ یا کانتور: این قسمت از لیز خوردن لاستیک بر روی شانه های لاستیک هنگام پیچیدن جلوگیری خواهد کرد.
  • دایره پیچ و مهره: محل نصب پیچ های توپی

 

مراحل تولید رینگ سایپا

  • به طور کلی رینگ سایپا با یکی از روش های زیر تولید می شود.
  • ریخته گری در قالب های ریژه یا ثقلی
  • ریخته گری در قالب های ماسه ای
  • ریخته گری تزریقی با فشار کم در قالب دائم
  • ریخته گری تزریقی داخل قالب در حالت نیمه جامد
  • فورج مذاب آلومینیوم

هر یک از شیوه های تولید رینگ، بستگی به ماهیت آلومینیوم دارد. مناسب ترین و کم خطرترین شیوه تولید رینگ سایپا، فورج مذاب آلومینیوم بوده که برای تولید قطعات با ایمنی بالا به کار گرفته می شود. تولید فرم اولیه رینگ ها با ریخته گری فشار کم آغاز می شود. با گذشت زمان، پوسته بیرونی رینگ شکل گرفته و نمونه اولیه رینگ قابل مشاهده است. این نمونه اولیه با وزنی سبک تر و قیمتی پایین تر از رینگ نهایی تهیه شده و در مرحله آخر با پوشش دهی و آبکاری منیزیم و یا استیل و چدن، به مقاومت نهایی رسیده و بالطبع هزینه بیشتری دارد. نسخه نهایی رینگ های سایپا با توجه به نوع آن ها قیمت گذاری شده و به نمایندگی ها و مراکز فروش معتبر ارسال می گردد.

 

 

قبل از خرید رینگ سایپا به این نکات دقت کنید

  • قیمت رینگ

قیمت رینگ سایپا برای تعیین خرید نوع رینگ بسیار اهمیت دارد. بهتر است قبل از خرید، میزان بودجه مورد نظر برای رینگ فولادی یا اسپرت را در نظر بگیرید.

  • نوع رینگ

نوع رینگ رابطه مستقیمی با کاربری خودرو و نوع خودرو دارد. شما با توجه به این دو مورد به راحتی می توانید رینگ سایپا مناسب خود را انتخاب و خریداری نمائید. رینگ های اسپرت مختص زیبائی و جلوه های ظاهری و رینگ های فولادی به جهت کاربری مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جنس رینگ سایپا

رینگ های ساخته شده از فولاد و کربن، معمولا مقاومت بالایی داشته اما به لحاظ زیبائی، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نخواهد کرد. بالعکس، رینگ های فانتزی به جهت زیبائی، مناسب بوده و مقاومت کمی دارد.

  • سایز رینگ

هنگام خرید یک رینگ جدید بایستی به ابعاد چرخ های خودرو خود دقت کنید. اکثر کارخانه های رینگ سازی بر پایه دو الگو، رینگ ها را ساخته و به بازار عرضه می کنند. همان طور که در بالا به جند مورد از مشخصات فابریک رینگ ها اشاره کردیم؛ هر نوع خودرو، رینگ خاص خود را دارد. انتخاب سایز استاندارد رینگ سایپا بر اساس نوع خودرو و با توجه به سایز درج شده بر روی دفترچه راهنمای خودرو انتخاب می شود.

  • تعداد پیچ توپی

از دیگر عوامل مهم در هنگام خرید ررینگ سایپا، تعداد پیچ توپی است. تعداد پیچ برای اتصال رینگ به توپی چرخ در خودروها، متفاوت بوده و معمولا بین 4 تا 6 پیچ است. قبل از خرید رینگ سایپا به تعداد پیچ های بر روی رینگ و لاستیک خودرو خود توجه کنید. تعداد پیچ ها برای تعیین فاصله آفست و قرار گیری صحیح لبه های رینگ در فضای داخلی تایرها مهم بوده و در صورت قرارگیری درست آفست محور عقب و جلو، فرمان پذیری خودرو به راحتی انجام می شود.

  • وزن رینگ

وزن یکی از عوامل مهم در پایداری و حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده ای است. معمولا رینگ های سبک، تعادل بیشتری نسبت به رینگ های سنگین داشته و به طور کلی رینگ های سنگین وزن، آسیب جدی به شاسی و کابین خودرو وارد می کنند.

 

رابستون، بهترین فروشگاه برای خرید رینگ سایپا

مطمئنا شما نیز از انتخاب مناسب میان انبوهی از رینگ های فانتزی و فولادی خسته شده اید. اما نگران نباشید! با افزایش تقاضا در جهت خرید رینگ های آلومینیومی سایپایی، اجناس تقلبی در بازار به وفور یافت شده و فرصت را برای سودجویان فراهم کرده تا اجناس خود را با ظاهری کاملا مشابه با اصل به بازار ارائه دهند. از این رو، دقت در مارک آشنا و خرید از فروشگاه های معتبر بهترین راه برای خرید مطمئن است.

 

رابستون، کار شما را آن کرده است. کادر مجرب فروشگاه رابستون، با مشاوره دقیق و علمی، با توجه به نوع خودرو و سایر مشخصات فنی آن، بهترین گزینه رینگ را در اختیار شما قرار می دهند. رینگ های استاندارد سایپا در فروشگاه رابستون با گواهینامه ایزو و استاندارد روز اروپا عرضه می گردد. برای خرید رینگ با برندی خاص همانند رینگ سایپا نیز می توانید به خیال راحت به فروشگاه رابستون مراجعه کرده و با توجه به نوع خودرو و عوامل مهمی که در هنگام خرید رینگ به آن اشاره شد، خریداری نمائید. فروشگاه رابستون، تمامی محصولات رینگ سایپا خود را با قیمت تولیدی و بدون هیچ واسطه ای در اختیار مصرف کنندگان قرار داده و کیفیت آن را تضمین می کند.

 

نتیجه گیری

انتخاب یک رینگ اشتباه و نامناسب، خطرات بسیاری را برای بخش های خودرو و سرنشینان آن به همراه دارد. افزایش میزان مصرف سوخت، افزایش آلودگی، سفت شدن فرمان و کاهش فرمان پذیری خودرو، فشار مضاعف بر روی سیستم تعلیق خودرو و اصطلاک بیشتر خودرو از جمله نتایج انتخاب یک رینگ نامناسب است. اگر برای اولین بار است که رینگ سایپا میخرید؛ بهتر است در نظر داشته باشید که رینگ های سبک وزن مقرون به صرفه بوده و در صورت انتخاب رینگ اسپرت، پوشش رنگ های کربنی که دوام بیشتری داشته را انتخاب نمائید.